|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled vizuální kultury od raného středověku do konce 19. století. Dochované kulturní památky budou představeny v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy. Studentům bude také přestavena historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury, taktéž důležité osobnosti této disciplíny.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
| Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
| Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bartlová, M. Retrospektiva: Vybrané studie k dějinám umění 12.?16. a 20. století.. Praha: UMPRUM, 2018. ISBN 9788087989562.
-
Bartlová, M. Skutečná přítomnost: středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou.. Praha: Argo, 2012. ISBN 978802570.
-
BELTING, Hans. An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body.. Princeton University Press, 2014. ISBN 9780691160962.
-
FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
|