Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. okruh Teoretický úvod do problematiky, literatura, představení povinných textů 2. okruh Příklady interpretace. Umělecko-historické texty a jejich rozbor, rozbor a interpretace současného uměleckého díla. 3. okruh Workshopy v terénu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Výsledky učení |
---|
využívat potřebné množství poznatků a rozvíjet schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
využívat potřebné množství poznatků a rozvíjet schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
je obeznámen se zákonitostmi percepce vizuální reprezentace |
je obeznámen se zákonitostmi percepce vizuální reprezentace |
je seznámen s lidskou podmíněností interpretace projevů vizuální reprezentace |
je seznámen s lidskou podmíněností interpretace projevů vizuální reprezentace |
zná možnosti čtení, interpretace a rámování uměleckého díla |
zná možnosti čtení, interpretace a rámování uměleckého díla |
chápe šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
chápe šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
bude seznámen s klíčovými/vzorovými texty disciplíny |
bude seznámen s klíčovými/vzorovými texty disciplíny |
Odborné dovednosti |
---|
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
Získají schopnost interpretovat či prezentovat umělecké dílo pro účely své budoucí kurátorské či manažerské činnosti. |
Získají schopnost interpretovat či prezentovat umělecké dílo pro účely své budoucí kurátorské či manažerské činnosti. |
Dokáže kriticky zhodnotit interpretační texty |
Dokáže kriticky zhodnotit interpretační texty |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, Tom a MILBRANDT, Melody, K. Art forlife: authenticinstruction in art. McGraw-Hill, 2000. ISBN 978-00-725-08-64-.
-
BATES, Jane K. Becoming an Art Teacher. Cengage Learning, 2000. ISBN 978-05-34522-39-1.
-
DANIEL, Ladislav. (ed.). Umění: prostor pro život a hru. Texty: hudba, divadlo, architektura, umění. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-1998-5.
-
FILIPOVÁ, Marta - RAMPLEY, Matthew. Možnosti vizuálních studií. Brno : Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H., 1997.
-
Mikš, František. Gombrich : porozumět umění a jeho dějinám : ke stému výročí narození E.H. Gombricha. Brno : Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2009. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
NICKAS, Robert. Painting abstraction: new elements in abstract painting. London: Phaidon, 2009. ISBN 9780714849331.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
WHITE, Hayden V. Figural realism: studies in the mimesis effect.. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999. ISBN 0801859972.
-
ZÁLEŠÁK, Jan. Rámce interpretace (K interpretaci obrazů v odborných diskurzech a ve výtvarné výchově). Brno. Disertační práce. Masarykova Univerzita Brno. Pedagogická fakulta., 2007.
|