|
Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Úvod, generace designérů, kteří formovali postmoderní hnutí (Ettore Sottsass, Alessandro Mendini) 2. Konvergence postmoderních a neomoderních tendencí od 90. let do současnosti (Philippe Starck, Ron Arad) 3. Mladší generace světových designérů (Jasper Morrison, Marc Newson, Ronan a Erwan Bouroullecovi) 4. Využití nových technologií v praxi světových designérů 5. Vliv technických inovací na design (James Dyson) 6. Ornament, příroda a nové technologie (Tord Boontje) 7. Parametrický design (Zaha Hadid a Patrik Schumacher) 8. Významné světové firmy spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce (např. srov. IKEA, Knoll, Vitra; Apple - Jonathan Ive a Braun - Dieter Rams) 9. Kritický design (Anthony Dunne, Fiona Raby) 10. Design, který pomáhá / design pro znevýhodněné skupiny, inkluzivní design 11.-12. Ekologie a koncepce udržitelného designu a její význam pro současné tendence ve světovém designu vs. greenwashing
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 67 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
| popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
| identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
| identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
| vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
| vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
| definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
| definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
| vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
| vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
| samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
| kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
| kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
| analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
| analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
| na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
| na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
| identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
| identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Zpracování prezentace |
| Ústní zkouška |
| Zpracování prezentace |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Bramston, Dave. Design výrobků : hledání inspirace. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2914-2.
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Fiellovi, Ch. a P. Design pro 21. století. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-619-2.
-
FIELLOVI, Charlotte & Peter. Design - Ikony (20. století). Slovart, Taschen, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
HERRIOTT, Luke. Design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avantgardě. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
-
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, ed., PAUKNEROVÁ, Pavla, ed. a ŘÍHA, Cyril, ed. Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus.. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015.
-
KNOBLOCH, Iva, ed. a VONDRÁČEK, Radim, ed. Dějiny českého designu 20. století: instituce moderního designu.. Praha: Academia, 2016.
-
KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
-
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: UMPRUM, 2009. ISBN 978-80-86863-28-3.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
-
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012. ISBN 9788086863450.
-
Philip B. Meggs, Alston W. Purvis. Meggs'History of Graphic Design. John Wiley and Sons, Inc., 2006. ISBN 978-0-471-69902-6.
-
Sparke, Penny. Století designu. Slovart Praha, 1999. ISBN 80-7209-142-5.
-
Zdeno Kolesár. Kapitoly s dejín grafického designu. Slovenské centrum dizajnu Bratislava 2006, 2006. ISBN 80-968658-5-4.
|