|
Vyučující
|
-
Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Životní cyklus projektu (pojmy PM, vodopádový přístup, agilní přístup, produkty projektu). 2. Fáze designérského procesu (analogie s řízením projektu, rozdíly, problémy, iterativní přístup). 3. Předprojektová fáze, tj. vznik projektu (definiční fáze) nebo Mandát, Designérská výzva, Understand, Observe. Nástroje Design thinking: Customer Journey, Persona/User Profiles. 4. Projektová fáze: Zahájení, Define point of view. Nástroje PM: Gameplan, Logický rámec, Project Canvas. Nástroje DT: Storytelling. 5. Plánování projektu, Find Ideas; Nástroje PM: Plán řízení projektu, Plán řízení rizik, Harmonogram, Project Backlog, User Story, WBS, Kritická cesta, odhadování času realizace aktivit. Nástroje DT: Dot Voting 6. Realizace projektu(včetně procesu monitorování a řízení projektu MaC (Monitoring and Controlling viz PMI), Prototype; Nástroje PM: EVM, Milníková metoda, Review Meeting, Stand-up Meeting, Retrospektiva, Sprint, Scrum proces, Kanban. Nástroje DT: Minimum Viable Product. 7. Ukončení projektu, Test; Nástroje PM: Zpráva o ukončení realizace projektu a dodání výstupů projektu, Kniha projektu (pohled do minulosti). Nástroje DT: Experience Testing / Testování zkušeností 8 - Poprojektová fáze (vyhodnocení), Reflect! Nástroje PM: Poučení z projektu (pohled do budoucnosti). Zprávy o implementaci výsledků projektu a přínosech projektu. Nástroje DT: Lessons Learned.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti oborů a problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Znalosti oborů a problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Výsledky učení |
|---|
| Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
| Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
| Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
| Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
| Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
| Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
| Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
| Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
| Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
| Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
| Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
| Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
| Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
| Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
| Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
| Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
| Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
| Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
| Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
| Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
| Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
| Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
| Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
| Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
-
DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
|