|
Vyučující
|
-
Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Projekt, program, portfolio, definice, vzájemný vztah těchto pojmů, projektové role. 2. Předprojektová příprava, zdůvodnění projektu (business case), projektový rámec, logický rámec, Gameplan. 3. Zahájení projektu, zakládací listina projektu, nastavení odpovědnosti a pravomoci projektových rolí, identifikace a zjištění zájmů a očekávání zainteresovaných stran, kreativní technika Stakeholder Analysis, hra Low-Tech Social Network. 4. Plánování projektu, plánování věcného rozsahu projektu, sběr požadavků, sestavení WBS, popis pracovních balíků, kreativní technika Poster Session. Plánování času a nákladů, kreativní technika Projektový poker, seznamy činností, kritická cesta. 5. Projektová rizika, kreativní techniky pro hledání rizikových událostí v projektu (Pre-Mortem). 6. Realizace projektu, Kick off meeting, operativní řízení projektu, metody pro sledování skutečného průběhu projektu a porovnávání s plánem, kreativní metoda CreaTrack. 7. Změny v projektu, krize v projektu a jejich řešení, ukončení a vyhodnocení projektu, kreativní metoda Campfire. 8. Prezentace vlastních projektových plánů, využití kreativních technik v designu projektu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 46 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
| Výsledky učení |
|---|
| Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
| Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
| Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
| Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
| Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
| Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
| Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
| Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
| Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
| Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
| Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
| Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
| Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
| Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
| Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
| Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
| Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
| Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
| Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
| Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
| Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
| Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
| Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
| Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
| Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
-
DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
|