|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nácvik psaní verzálek kurzivní italiky Cancellaresca italica 2. Prezentace různých typů kaligrafie podle dějinných období a psacích nástrojů 3. Prezentace letteringu - kreslené písmo 4. Ukázka netradičních psacích nástrojů 5. Zákonitosti tvorby kompozice 6. Vytvoření kompozice na formát A4 s gradací textu a dekorativními prvky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student si zajistí psací náčiní. |
| Student si zajistí psací náčiní. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
| - student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
| - student umí popsat proces tvorby kompozice |
| - student umí popsat proces tvorby kompozice |
| - student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
| - student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
| - student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
| - student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
| - student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
| - student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
| - student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
| - student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
| - student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
| - student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
| - student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
| - student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
| - student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
| - student dovede psát různými psacími nástroj |
| - student dovede psát různými psacími nástroj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Známkou |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Beran V. a kol. Typografický manuál. Praha, 2003.
-
Bowen, A. Kaligrafie.
-
Georges, J. Písmo paměť lidstva. Bratislava : Art, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Harris, David. Kaligrafie : 100 úplných abeced : podrobný a přehledný průvodce pro každého, kdo by se rád naučil umění krásného psaní. Vyd. 1. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-610-9.
-
Korvet. Schrift und schreiben.
-
Muzika, F. Krásné písmo 1, 2. Praha: SNKLHU, 1958.
|