|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nácvik psaní verzálek kurzivní italiky Cancellaresca italica 2. Prezentace různých typů kaligrafie podle dějinných období a psacích nástrojů 3. Prezentace letteringu - kreslené písmo 4. Ukázka netradičních psacích nástrojů 5. Zákonitosti tvorby kompozice 6. Vytvoření kompozice na formát A4 s gradací textu a dekorativními prvky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student si zajistí psací náčiní. |
| Student si zajistí psací náčiní. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
| - student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
| - student umí popsat proces tvorby kompozice |
| - student umí popsat proces tvorby kompozice |
| - student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
| - student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
| - student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
| - student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
| - student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
| - student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
| - student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
| - student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
| - student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
| - student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
| - student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
| - student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
| - student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
| - student dovede psát různými psacími nástroj |
| - student dovede psát různými psacími nástroj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
CAMPEDELLI, Marco. Applied caligraphy & graphic design. Barcelona: LINKS, 2010. ISBN 9788496969872.
-
ENGELBRECHT, Lisa. Modern Calligraphy and Hand Lettering. Beverly Massachusetts: Quarry Books, 2008. ISBN 9781592536443.
-
HARRIS, David. Kaligrafie: 100 úplných abeced. Praha: Slovart, 2004. ISBN 8072096109.
-
POTT, Gottfried. Kalligrafie: Erste Hilfe und Shrift Training. Mainz, Germany: Verlag, 2007. ISBN 978387436752.
-
SOLDI, Betty. Kouzlo kaligrafie: inkoust & inspirace. Praha: Metafora, 2018. ISBN 9788073595623.
|