Předmět: Interpretace uměleckého díla 2

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Interpretace uměleckého díla 2
Kód předmětu KKTS/IUMD2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Na praktických příkladech budou studující ověřovat následující body: 1. Komunikační vlastnosti/úspěšnost uměleckého díla (otevřené, uzavřené, jasné, vyzývající, persvazivní, agresivní, úspěšné, neúspěšné...) 2. Odhadování situační úlohy uměleckého díla, mezikulturní, intermediální, intertextový dialog. 3. Interpretační výkyvy 4. Simplifikace vs. nad-interpretace, 5. Konkretizace, manipulace, zneužívání uměleckého díla, artwashing

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
využívat potřebné množství poznatků a rozvíjet schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
využívat potřebné množství poznatků a rozvíjet schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
je obeznámen se zákonitostmi percepce vizuální reprezentace
je obeznámen se zákonitostmi percepce vizuální reprezentace
je seznámen s lidskou podmíněností interpretace projevů vizuální reprezentace
je seznámen s lidskou podmíněností interpretace projevů vizuální reprezentace
zná možnosti čtení, interpretace a rámování uměleckého díla
zná možnosti čtení, interpretace a rámování uměleckého díla
bude seznámen s klíčovými/vzorovými texty disciplíny
bude seznámen s klíčovými/vzorovými texty disciplíny
chápe šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy
chápe šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy
Odborné dovednosti
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl.
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl.
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla.
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla.
Získají schopnost interpretovat či prezentovat umělecké dílo pro účely své budoucí kurátorské či manažerské činnosti.
Získají schopnost interpretovat či prezentovat umělecké dílo pro účely své budoucí kurátorské či manažerské činnosti.
Dokáže kriticky zhodnotit interpretační texty
Dokáže kriticky zhodnotit interpretační texty
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • BARTHES, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. ISBN 978-80-86603-28-.
  • BARTLOVÁ, Milena. Reprezentace a podobnost. in: táž. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012. ISBN 978-80-257-0542.
  • BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. Dokonalý zločin, 2001. ISBN 80-902836-7-5.
  • BAXANDALL, Michael, BARTLOVÁ, Milena (ed.). Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. UMPRUM, 2019. ISBN 978-80-87989-31-1.
  • BELTING, Hans. An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body.. Princeton University Press, 2014. ISBN 9780691160962.
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
  • BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • Bourdieu, Pierre. Pravidla umění : geneze a struktura literárního pole. Vyd. 1. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
  • BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
  • Bourriaud, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • DANTO, Arthur. Svět umění. ALUZE 1? Revue pro literaturu, filozofii a jiné. 2009.
  • Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.
  • Hoffman Jens. Show Time: The 50 most influental exhibitions of contemporary art. D.A.P. / Distributed Art Publishers, Inc., 2014. ISBN 9780500239117.
  • Jarošová, Helena. Současná česká móda. Vyd. 1. Praha : Allcore, 2002. ISBN 8090315100.
  • Kol. autorů. Od Kabaly k Titaniku. Deset studijí nejen z dějin umění. Praha: ÚDU AV ČR, 2013. ISBN 978-80-86890-58-6.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
  • ONIANS, John. Neuroarthistory: From Aristotle and Pliny to Baxandall and Zeki. Yale University Press, 2008. ISBN 10-0300126778.
  • PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění.. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
  • Thompson, Don. Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 miliónů dolarů). Zlín, 2010. ISBN 978-80-87162-58-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr