Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, představení předmětu 2. Žijeme vmédiích 3. Vzestup masových médií 4. Vývojové teorie společnosti, technologií a médií 5. Masová komunikace a kultura 6. Nová média 7. Nová média a transformace publik
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 29 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základních teoriích společnosti a teoriích médií |
- orientovat se v základních teoriích společnosti a teoriích médií |
- popsat, co všechno můžeme vnímat jako médium |
- popsat, co všechno můžeme vnímat jako médium |
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost |
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost |
- vysvětlit pojem nová média |
- vysvětlit pojem nová média |
- popsat, jak nová média přispívají k transformaci publik |
- popsat, jak nová média přispívají k transformaci publik |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie |
- analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie |
- objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní |
- objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní |
- objasnit způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje |
- objasnit způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje |
- formulovat vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky |
- formulovat vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky |
- argumentovat své teze před ostatními |
- argumentovat své teze před ostatními |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
-
BOWN, Alfie, Lukáš LIKAVČAN. Playstation Svet snov. Bratislava: OZ KPTL, 2020. ISBN 978-80-973477-1-0.
-
DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 2015.
-
DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
-
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.
-
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3803-4.
-
JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. ISBN 978-0-8147-4295-2.
-
JENKINS, Henry. Pytláci textů: televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019. ISBN 978-80-7470-242-6.
-
MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
-
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
-
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
-
SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4295-6.
|