Předmět: Digitální kultura 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Digitální kultura 1
Kód předmětu KKTS/DIKU1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod, představení předmětu 2. Žijeme vmédiích 3. Vzestup masových médií 4. Vývojové teorie společnosti, technologií a médií 5. Masová komunikace a kultura 6. Nová média 7. Nová média a transformace publik

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 29 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientovat se v základních teoriích společnosti a teoriích médií
- orientovat se v základních teoriích společnosti a teoriích médií
- popsat, co všechno můžeme vnímat jako médium
- popsat, co všechno můžeme vnímat jako médium
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- vysvětlit pojem nová média
- vysvětlit pojem nová média
- popsat, jak nová média přispívají k transformaci publik
- popsat, jak nová média přispívají k transformaci publik
Odborné dovednosti
- analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie
- analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie
- objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní
- objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní
- objasnit způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje
- objasnit způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje
- formulovat vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky
- formulovat vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky
- argumentovat své teze před ostatními
- argumentovat své teze před ostatními
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
  • BOWN, Alfie, Lukáš LIKAVČAN. Playstation Svet snov. Bratislava: OZ KPTL, 2020. ISBN 978-80-973477-1-0.
  • DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 2015.
  • DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3803-4.
  • JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. ISBN 978-0-8147-4295-2.
  • JENKINS, Henry. Pytláci textů: televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019. ISBN 978-80-7470-242-6.
  • MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
  • MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
  • SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4295-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr