|
Vyučující
|
-
Fišerová Lucia, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Ideologické umění: Leni Riefenstahl a nástup fašismu 2. Ruská avantgarda a politický plakát 3. Počátky dokumentární, reportážní a sociální fotografie 4. Humanistická fotografie - Agentura Magnum, The Family of Man 5. Newyorská škola, subjektivní a inscenovaný dokument 6. Současné podoby dokumentu a reportáže
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zorientovat se v dějinách fotografie a umění na časové ose |
| Zorientovat se v dějinách fotografie a umění na časové ose |
| Osvojit si základní terminologii |
| Osvojit si základní terminologii |
| Naučit se přemýšlet o problémech nejen chronologicky, ale i kontextuálně |
| Naučit se přemýšlet o problémech nejen chronologicky, ale i kontextuálně |
| Pochopit jednotlivé umělecké žánry v rámci jejich definice i v jejim překračování |
| Pochopit jednotlivé umělecké žánry v rámci jejich definice i v jejim překračování |
| Seznámit se s klíčovými teoriemi fotografie |
| Seznámit se s klíčovými teoriemi fotografie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porovnat projevy jednotlivých motivů a témat v umění a fotografii |
| Porovnat projevy jednotlivých motivů a témat v umění a fotografii |
| Rozumění vizuálnímu jazyku a možnostem vyjádření pomocí fotografického média. |
| Rozumění vizuálnímu jazyku a možnostem vyjádření pomocí fotografického média. |
| Umět číst rozklíčovat výstavu fotografie |
| Umět číst rozklíčovat výstavu fotografie |
| Aplikovat nabyté znalosti z dějin fotografie na vlastní tvorbu |
| Aplikovat nabyté znalosti z dějin fotografie na vlastní tvorbu |
| Interpretací obrazů přijít do hlubšího kontaktu se samotným životem |
| Interpretací obrazů přijít do hlubšího kontaktu se samotným životem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
sledování časopisů: American Photo, Aperture, Art & Antiques, Ateliér, Black & White, Blok, Camera Austria, Colors, Creative Camera, Dart (Slovensko), European Photography, Fotograf, Harpers´ Bazaar, Imago (Slovensko), Labyrint, Listy o fotografii, Photo (francouzské), Photonews, Profil (Slovensko), Prostor (Zlín), Revolver Revue, Umělec, Vogue.
-
FIŠEROVÁ, Lucia a Tomáš POSPĚCH. Slovenská nová vlna: 80. léta. Praha: KANT, 2014. ISBN 978-80-7437-123-3.
-
LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024616476.
-
MARIEN, Mary Warner. Photography. A Cultural History. London: Laurence King Publishing, 2010. ISBN 9781856696661.
-
POSPĚCH, Tomáš. Myslet fotografii. Česká fotografie 1938?2000. Praha: Positif, 2014. ISBN 978-80-87407-05-0.
-
SONTAG, Susan. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011. ISBN 978-80-7432-092-7.
-
Tomáš Pospěch. Česká fotografie 1938 - 2000 v recenzích, textech, dokumentech. Hranice, 2010. ISBN 978-80-87407-01-1.
|