|
Vyučující
|
-
Fišerová Lucia, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k fotografii - základní dějinná periodizace, terminologie, žánry, výrazové prostředky 2. PORTRÉT: Kontexty tváře. Portrét 19. století 3. PORTRÉT: Já je někdo jiný. Problematika autoportétu 4. PORTRÉT: Státnický portrét 5. KRAJINA: Koncept krajiny v dějinách 6. KRAJINA: Idyla a elegie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zorientovat se v dějinách fotografie a umění na časové ose |
| Zorientovat se v dějinách fotografie a umění na časové ose |
| Osvojit si základní terminologii |
| Osvojit si základní terminologii |
| Naučit se přemýšlet o problémech nejen chronologicky, ale i kontextuálně |
| Naučit se přemýšlet o problémech nejen chronologicky, ale i kontextuálně |
| Pochopit jednotlivé umělecké žánry v rámci jejich definice i v jejim překračování |
| Pochopit jednotlivé umělecké žánry v rámci jejich definice i v jejim překračování |
| Seznámit se s klíčovými teoriemi fotografie |
| Seznámit se s klíčovými teoriemi fotografie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porovnat projevy jednotlivých motivů a témat v umění a fotografii |
| Porovnat projevy jednotlivých motivů a témat v umění a fotografii |
| Rozumění vizuálnímu jazyku a možnostem vyjádření pomocí fotografického média. |
| Rozumění vizuálnímu jazyku a možnostem vyjádření pomocí fotografického média. |
| Umět číst rozklíčovat výstavu fotografie |
| Umět číst rozklíčovat výstavu fotografie |
| Aplikovat nabyté znalosti z dějin fotografie na vlastní tvorbu |
| Aplikovat nabyté znalosti z dějin fotografie na vlastní tvorbu |
| Interpretací obrazů přijít do hlubšího kontaktu se samotným životem |
| Interpretací obrazů přijít do hlubšího kontaktu se samotným životem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Baatz, Willfried. Fotografie. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2004. ISBN 8025102106.
-
MARIEN, Mary Warner. Photography. A Cultural History. London: Laurence King Publishing, 2010. ISBN 9781856696661.
-
PÁTEK, Jiří; VANČÁT, Pavel. Jan Svoboda: Nejsem fotograf. Brno: Moravská galerie v Brně, 2015. ISBN 978-80-7027-290-9.
-
POSPĚCH, Tomáš. Myslet fotografii. Česká fotografie 1938?2000. Praha: Positif, 2014. ISBN 978-80-87407-05-0.
-
PUTNA, Martin, C. Ivan Pinkava: Heroes. Praha: KANT, 2004. ISBN 80-86217-72-8.
-
RITTER, Dorothea, SIEGER, Dietmar, PRIMUS, Zdenek (eds.). Život věcí. Idea zátiší ve fotografii 1840-1985. KANT - Karel Kerlický, 2006. ISBN 8086970035.
-
Scheufler, Pavel. Teze k dějinám fotografie do roku 1914. Praha : AVU, 2000. ISBN 80-85883-57-0.
-
Tomáš Pospěch. Česká fotografie 1938 - 2000 v recenzích, textech, dokumentech. Hranice, 2010. ISBN 978-80-87407-01-1.
-
TRNKOVÁ, Petra. Podle přírody! Fotografie a umění v 19. století / příklady z českých a moravských sbírek. Brno: Barrister & Principal, 2013. ISBN 978-80-7485-020-2.
-
VAŇOUS, Petr. Remains - Ivan Pinkava. Praha: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-87164-64-8.
|