|
Vyučující
|
-
Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Principy Design Thinking (DT) a jejich využití v praxi. 2. Divergentní a konvergentní myšlení, praktické příklady a cvičení. 3. Designérská výzva, mandát, uživatelé výsledků projektu, UX jako zkušenost uživatele produktu. 4. Fáze designérského procesu - celkový obraz, Big Picture. 5. Fáze 1 - Porozumění / Understand: poznání zadaného tématu. 6. Prezentace k fázi 1: Vysvětlení na konkrétních příkladech. Nástroje DT: Problem Statement, Ask 5 Why. 7. Fáze 2 - Pozorování a Objevování / Observe: detailní porozumění potřebám uživatelů řešení problému. 8. Prezentace k fázi 2: Dokumentace. Nástroje DT: Customer Journey, Persona/User Profiles. 9. Fáze 3 - Definice úhlu pohledu / Define Point of View: Skupinový konsens a jednotný pohledu na řešený problém. 10. Prezentace fáze 3: Tvorba společné znalostní základny. Nástroje DT: Storytelling, Define success. 11. Fáze 4 - Hledání nápadů pro tvorbu prototypů / Find Ideas. Vymýšlení způsobů, jak mohou studenti řešit problém. 12. Prezentace fáze 4: Plán realizace. Nástroje DT: Dot Voting, Blue ocean tools and buyer utility map. 13. Vyhodnocení předmětu jako designu nové služby pro své uživatele, vyhodnocení studijních podkladů, návrhy na zlepšení: Co se povedlo? Co může být lepší? Co ubrat a co přidat?
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Vysvětlit základní pojmy designérského procesu: design, design management, uživatelský prožitek, zákaznický prožitek, designérské myšlení, hodnota pro zákazníka, iterace, prototypování, designérská výzva, mandát, divergence a konvergence, dvojitý diamant jako rámec designérského procesu. |
| Vysvětlit základní pojmy designérského procesu: design, design management, uživatelský prožitek, zákaznický prožitek, designérské myšlení, hodnota pro zákazníka, iterace, prototypování, designérská výzva, mandát, divergence a konvergence, dvojitý diamant jako rámec designérského procesu. |
| Chápat smysl jednotlivých fází designérského myšlení: Understand/Porozumějte, Observe/Zkoumejte a objevujte, Definujte své vhledy, Reflektujte, Hledejte nápady, Prototypujte, Testujte, Reflect/Vyhodnocujte. |
| Chápat smysl jednotlivých fází designérského myšlení: Understand/Porozumějte, Observe/Zkoumejte a objevujte, Definujte své vhledy, Reflektujte, Hledejte nápady, Prototypujte, Testujte, Reflect/Vyhodnocujte. |
| Prezentovat výsledky jednotlivých částí designérského procesu. |
| Prezentovat výsledky jednotlivých částí designérského procesu. |
| Prokazovat znalosti v používání různých metod výzkumu pro všechny fáze designérského procesu. |
| Prokazovat znalosti v používání různých metod výzkumu pro všechny fáze designérského procesu. |
| Vysvětlit principy agilního přístupu k řízení kreativních projektů. |
| Vysvětlit principy agilního přístupu k řízení kreativních projektů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyzovat problém organizace a navrhovat varianty řešení problému pomocí designérského procesu. |
| Analyzovat problém organizace a navrhovat varianty řešení problému pomocí designérského procesu. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu. |
| Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu. |
| Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém. |
| Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém. |
| Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení. |
| Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení. |
| Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení. |
| Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
AHRENS, Sönke. Jak si dělat chytré poznámky: čtěte, pište a přemýšlejte s pomocí legendární metody zettelkasten. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 978-80-7555-146-7.
-
AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design: designové myšlení. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 9788025132456.
-
ANDERSON, Stephen P. Přitažlivý interaktivní design: jak vytvářet uživatelsky přívětivé produkty.. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3722-2.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking playbook: mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems. Hoboken: Wiley, 2018. ISBN 9781119467472.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
-
MARSH, Joel. UX pro začátečníky: (rychlokurz - 100 lekcí). Brno: Zoner Press, 2019. ISBN 978-80-7413-397-8.
-
OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4.
-
STANOVÁ, Magda. Algoritmy v umení. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-87108-04-8.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
|