Předmět: Dějiny hudby 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Dějiny hudby 1
Kód předmětu KKTS/DEHU1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento předmět byl inovován v rámci realizace projektu "Inovace studijních programů na Fakultě multimediálních komunikací", reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0282 spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky formou odborných workshopů a e-learningem http://vyuka.fmk.utb.cz/course/view.php?id=105 - Dějiny hudby od raného středověku po konec 18. století. Přehled nejvýznamnějších skladatelů a směrů - Výklad vybraných pojmů hudební teorie (harmonie, kntrapunkt, hudební formy), které mají zpřehlednit a usnadnit celkové porozumění dějinám hudby

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Žádné specielní předpoklady
Žádné specielní předpoklady
Výsledky učení
Student je schopen samostatné orientace v hudbě do devatenáctého století. Tato orientace bude podmíněna a řízena elementárním vhledem do systematiky hudby. Kurz je nicméně určen zejména pro studenty audiovize, kterým má poskytnout aparát pro případnou komunikaci s hudebníky v jejich profesionální dráze.
Student je schopen samostatné orientace v hudbě do devatenáctého století. Tato orientace bude podmíněna a řízena elementárním vhledem do systematiky hudby. Kurz je nicméně určen zejména pro studenty audiovize, kterým má poskytnout aparát pro případnou komunikaci s hudebníky v jejich profesionální dráze.
- Zná základní vývojové milníky evropské hudby do konce 19. století
- Zná základní vývojové milníky evropské hudby do konce 19. století
- dokáže jmenovat nejdůležitější skladatele jednotlivých oobdobí
- dokáže jmenovat nejdůležitější skladatele jednotlivých oobdobí
- zná instrumentační charakteristiku jednotlivých period dějin hudby
- zná instrumentační charakteristiku jednotlivých period dějin hudby
- rozlišuje formy typické pro různé hudební slohy
- rozlišuje formy typické pro různé hudební slohy
- rozumí proměnám hudby v sociálním kontextu
- rozumí proměnám hudby v sociálním kontextu
Odborné dovednosti
- poslechem dokáže zařadit hudbu do správnho slohu
- poslechem dokáže zařadit hudbu do správnho slohu
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné formotvorné kontury
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné formotvorné kontury
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné stylotvorné kontury
- dokáže rozlišit v hudbě podstatné stylotvorné kontury
- umí lépe komunikovat se skladatelem o hudbě
- umí lépe komunikovat se skladatelem o hudbě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • ARISTOTELÉS. O duši. Praha : Rezek, 1995. ISBN 80-901796-4-9.
  • AUGUSTIN. Vyznání. . Praha : Kalich, 1997. ISBN 80-7017-037-9.
  • Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 1995. ISBN 808588304X.
  • BROWN, ROYAL S. Overtones and undertones : reading film music. . Berkelery : University of California Press, 1994.
  • BURT, GEORGE . The art of film music: special amphasis on Hugo Friedhofer, Alex North, David Raksin, Leonard Roseman. Boston: Notrheastern University Press, 1994.
  • CAVALCANTI, ALBERTO. Sound in Films.
  • CLAIR, RENÉ. The Art of Sound. .
  • DODDS,E.R. Řekové a iracionálno. Praha : OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-7298-011-4.
  • EISENSTEIN,S.M.,PUDOVKIN,V.I.,ALEXANDROV,G.V. A Statement. .
  • FOUCAULT, MICHEL. Dějiny šílenství. Praha : Lidové noviny, 1994. ISBN 80-7106-085-2.
  • HUSSERL, EDMUND. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. . Rychnov nad Kněžnou : Ježek, 1996. ISBN 80-901625-9-2.
  • KAHL, CHARLES. Pythagoras and the Pythagoreans: A Brief History. Cambridge: Hackett Publishing Company, Indianapolis, 2001.
  • KRACAUER, SIEGFRIED. Dialogue and Sound. .
  • LEXMANN, JURAJ . Teória filmovej hudby. . Bratislava: Veda, 1981.
  • MANVELL ROGER. The Technique of Film Music. . London: Focal Press, 1967.
  • MATZNER,A., PILKA,J. Česká filmová hudba. . Praha: Dauphin, 2002. ISBN 80-7272-013-9.
  • PLATÓN . Timaios. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-07-0.
  • PLATÓN. Ústava. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-28-3.
  • PLAZEWSKI, JERZY. Filmová řeč . Praha : Orbis, 1967.
  • PUDOVKIN, V.I. Asynchronism as a Principle of Sound Film. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr