Předmět: Projektové řízení

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Projektové řízení
Kód předmětu KKTS/CP2PZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Životní cyklus projektu (pojmy PM, vodopádový přístup, agilní přístup, produkty projektu). 2. Fáze designérského procesu (analogie s řízením projektu, rozdíly, problémy, iterativní přístup). 3. Předprojektová fáze, tj. vznik projektu (definiční fáze) nebo Mandát, Designérská výzva, Understand, Observe. Nástroje Design thinking (dále DT): Customer Journey, Persona/User Profiles. 4. Projektová fáze: Zahájení, Define point of view. Nástroje PM: Gameplan, Logický rámec, Project Canvas. Nástroje DT: Storytelling. 5. Plánování projektu, Find Ideas; Nástroje PM: Plán řízení projektu, Plán řízení rizik, Harmonogram, Project Backlog, User Story, WBS, Kritická cesta, odhadování času realizace aktivit. Nástroje DT: Dot Voting 6. Realizace projektu(včetně procesu monitorování a řízení projektu MaC (Monitoring and Controlling viz PMI), Prototype; Nástroje PM: EVM, Milníková metoda, Review Meeting, Stand-up Meeting, Retrospektiva, Sprint, Scrum proces, Kanban. Nástroje DT: Minimum Viable Product. 7. Ukončení projektu, Test; Nástroje PM: Zpráva o ukončení realizace projektu a dodání výstupů projektu, Kniha projektu (pohled do minulosti). Nástroje DT: Experience Testing / Testování zkušeností 8. Poprojektová fáze (vyhodnocení), Reflect! Nástroje PM: Poučení z projektu (pohled do budoucnosti). Zprávy o implementaci výsledků projektu a přínosech projektu. Nástroje DT: Lessons Learned.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů.
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů.
Výsledky učení
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu.
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu.
Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady.
Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady.
Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty.
Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty.
Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů.
Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů.
Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost.
Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost.
Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů.
Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů.
Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem.
Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem.
Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech.
Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech.
Odborné dovednosti
Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu.
Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu.
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem.
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu.
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu.
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu.
Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram.
Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram.
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat.
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat.
Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera.
Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kolokvium
Kolokvium
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
  • DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
  • Šviráková Eva. Kreativní projektový management. Zlín, 2014. ISBN 978-80-87500-58-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr