Předmět: Společnost a média 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Společnost a média 1
Kód předmětu KKTS/AV4SM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
Osnova: Žijeme v médiích Mediální gramotnost Typologie médií Nová média Proměny publik Média a čas Mediální síť ideálního průmyslového města Zlína

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 27 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientuje se v základních teoriích společnosti a teoriích médií
- orientuje se v základních teoriích společnosti a teoriích médií - popíše, co všechno můžeme vnímat jako médium - dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost - vysvětlí pojem nová média - popíše, jak nová média přispívají k transformaci publik
- orientuje se v základních teoriích společnosti a teoriích médií - popíše, co všechno můžeme vnímat jako médium - dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost - vysvětlí pojem nová média - popíše, jak nová média přispívají k transformaci publik
- orientuje se v základních teoriích společnosti a teoriích médií
- popíše, co všechno můžeme vnímat jako médium
- popíše, co všechno můžeme vnímat jako médium
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- vysvětlí pojem nová média
- vysvětlí pojem nová média
- popíše, jak nová média přispívají k transformaci publik
- popíše, jak nová média přispívají k transformaci publik
Odborné dovednosti
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- dokáže analyzovat, jak užívání moderních technologií v minulosti ovlivňovalo a ovlivňuje lidskou zkušenost
- analyzuje, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie
- analyzuje, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie
- vysvětlí pojem nová média
- vysvětlí pojem nová média
- objasní, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní
- objasní, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní
- objasní způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje
- objasní způsoby, kterými lze média a medialitu promýšlet ve vztahu k oboru, který studuje
- formuluje vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky
- formuluje vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky
- argumentuje své teze před ostatními
- argumentuje své teze před ostatními
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Otevřené hlavy.
  • Berger, Peter Ludwig. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
  • BOURDIEU, Pierre. Co se chce říct mluvením?. Praha: Karolinum. 2014.
  • DEUZE, Mark. Media life.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum,, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
  • DVOŘÁK, Tomáš, Radim HLADÍK, Václav JANOŠČÍK, Čeněk PÝCHA, Irena REIFOVÁ, Marek ŠEBEŠ a Filip VOSTAL. Temporalita (nových) médií. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-425-5.
  • Jirák, Jan. Média a společnost. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
  • MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
  • McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 8072171283.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
  • SZCZEPANIK, Petr. Mediální výstavba Ideálního průmyslového města. Síť médií v Baťově Zlíně 30. let. In Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. FF MU, s. 18-60. Brno, 2005.
  • SZCZEPANIK, Petr, Pavel ZAHRÁDKA, Radim POLČÁK, Jakub MACEK, Ivan DAVID, Dominika GALAJDOVÁ, Johana KOTIŠOVÁ, Rudolf LEŠKA, Petr LUPAČ, Tomáš KARGER a Štěpán ŽÁDNÍK. Mapa audiovizuálního pole v České republice z hlediska digitalizace a strategie pro jednotný digitální trh.. 1. vyd. Univerzita Palackého, 93 s. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5450-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr