|
Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace umění 20. století. Americký abstraktní expresionismus. 2. Informel, art brut, pop art a nové realismy v západní Evropě a USA. 3. Vývoj umění v Československu (Trasa, Máj 57 etc.). 4. Minimalismus, kinetické umění a konstruktivistické tendence. 5. Československé umění v 60. letech. 6. Exkurze / galerie / umělecký ateliér. 7. Land art a site-specific. 8. Konceptuální umění. 9. Fluxus, umění akce a happeningy. 10. Počátky feministického umění. 11. Postmodernismus. 12.-13. Exkurze / galerie / umělecký ateliér.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
| Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
| Student se orientuje v dějinách umění daného období a využívá historicko-teoretických poznatků. |
| Student se orientuje v dějinách umění daného období a využívá historicko-teoretických poznatků. |
| Definovat směry a trendy 20. století |
| Definovat směry a trendy 20. století |
| Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
| Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
| Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
| Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
| Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
| Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
-
BERGER, John. O pohledu. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009. ISBN 9788086603810.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš: eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. Praha: Labyrint. 2011.
-
MIRZOEFF, Nicholas. The visual culture reader. 2nd ed. London: Routledge, 2002. ISBN 0415252210.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu / Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum. 2017.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 9788020022738.
|