Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, metodologie, literatura. 2. Vývoj umění na přelomu 19. a 20. století. 3. Expresionistické skupiny. Die Brücke, Emil Nolde. Der Blaue Reiter. Wassily Kandinsky, jeho východiska, aktivity, cesta k abstrakci. 4. Umění v Čechách v letech 1907-1917 (Osma, SVU, Sursum, SVU Mánes). 5. Fauvismus. Henri Matisse malíř a sochař, Maurice Vlaminck a André Derain. Orfismus. 6. Exkurze / galerie. 7. Kubismus. Pablo Picasso a jeho další vývoj,Georges Braque, Juan Gris a Fernand Léger. 8. Neoplasticismus - Piet Mondrian. De Stijl a Theo van Doesburg. 9. Kazimir Malevič a suprematismus. Konstruktivismus. Alexander Rodčenko - malba, prostorové konstrukce, užitá tvorba, El Lissitzki. Vladimir Tatlin - prostorové realizace, projekty, jejich ohlas. 10. Dadaismus; ohniska dadaistického dění; manifesty; nové techniky a žánry; Marcel Duchamp. 11. Bauhaus - vznik a vývoje, osobnosti, principy výuky, role volného umění, design, typografie, fotografie. 12. Surrealismus, Československé umění ve 30. letech. 13. Exkurze / galerie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 29 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má znalosti o uměleckých dílech, hlubší znalosti jednotlivých klíčových umělecko-historických témat,a rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení. |
Student má znalosti o uměleckých dílech, hlubší znalosti jednotlivých klíčových umělecko-historických témat,a rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení. |
Definovat vizuální kulturu druhé poloviny 19. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
Definovat vizuální kulturu druhé poloviny 19. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
Definovat směry a trendy v druhé poloviny 19. století |
Definovat směry a trendy v druhé poloviny 19. století |
Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 19. století v Čechách a ve světě |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 19. století v Čechách a ve světě |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
-
BERGER, John. O pohledu. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009. ISBN 9788086603810.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš: eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. Praha: Labyrint. 2011.
-
MIRZOEFF, Nicholas. The visual culture reader. 2nd ed. London: Routledge, 2002. ISBN 0415252210.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu / Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum. 2017.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 9788020022738.
|