|
Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia - společenský a hospodářsko-politický kontext přelomu 18. a 19. století. Osvícenství: tendence a nové myšlenky; prolínání umění, filosofie a společenských věd; vznik institucí. 2. Francouzská revoluční architektura - C. Ledoux, E.-L. Boullée. Klasizující tendence, empír, klasicismus. 3. Romantismus (Francie: E. Delacroix, T. Géricault; Německo: C. D. Friedrich - krajina jako chrám, romantický hrdina; Anglie: hnutí Preraffaelitů, angličtí krajináři). Česká krajinomalba (J. Navrátil, A. Kosárek); malířská rodina Mánesů (A. Mánes, J. Mánes, Q. Mánes). 4. Realismus (G. Courbet). Barbizonská škola. 5. Exkurze. 6. Světová výstava v Londýně (1851), užité umění 19. století a vznik hnutí Arts and Crafts. 7. Impresionismus a postimpresionismus (E. Manet, C. Monet, A. Renoir, E. Degas, A. Sisley, C. Pissaro, P. Gaugin, V. Van Gogh, P. Cézanne, H. T. Lautrec, H. Rousseau; A. Slavíček, A. Hudeček). 8. Generace Národního divadla (M. Aleš, V. Hynais, J. Mařák, V. Brožík, B. Schnirch, Myslbek). 9. Symbolismus a secese (skupina Nabis, A. Böcklin, A. Mucha; Vídeň: G. Klimt). Centra secesního hnutí: Francie - Art nouveau, Německo - Jugendstil, vídeňská Secession, Ch. R. Mackintosh a skotská secese, česká secese. 10. Auguste Rodin a sochařství 2. poloviny 19. století (A. Bourdelle) 11. Exkurze.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má znalosti o uměleckých dílech, má hlubší znalost jednotlivých klíčových uměleckohistorických témat, a rovněž schopnost uměleckohistorické analýzy a kritického myšlení. |
| Student má znalosti o uměleckých dílech, má hlubší znalost jednotlivých klíčových uměleckohistorických témat, a rovněž schopnost uměleckohistorické analýzy a kritického myšlení. |
| Definovat vizuální kulturu v období renesance a baroka |
| Definovat vizuální kulturu v období renesance a baroka |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do období renesance a baroka |
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do období renesance a baroka |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Baroko : architektura, plastika, malířství. 1. české vyd. Praha : Slovart, 1999. ISBN 8072091794.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
CROW, Thomas. Modern Art in the Common Culture. London: Yale University Press, 1998. ISBN 03000076495.
-
EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
-
FILIPOVÁ Marta ; RAMPLEY, Matthew. Možností vizuálních studií. Brno, 2007. ISBN 9788087029268.
-
KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
-
MIRZOEFF, Nicholas. The visual culture reader. 2nd ed. London: Routledge, 2002. ISBN 0415252210.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675561.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 9788020022738.
|