Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
-
Zelinský Miroslav, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Psaní jako rozvoj osobnosti (autoterapie, autoetnografie). 2. Spolupráce (rozhovory, přepisy, kolektivní psaní). 3. Metafora, stereotyp, klišé, fráze vs. příznak (vybočení). 4. Možnosti vyprávění (esej, cestopis, reportáž, foto příběh, návod a popis, dialog, fenomén vypravěče). 5. Stylistika a stylizace, montáž, zásah typografie a obrazu, úloha hříčky a nesmyslu. 6. Publicistické formy (titulek, sloupek, fejeton, esej, recenze, reportáž, zpráva, článek, glosa, interview). Studenti budou dále prohlubovat své dovednosti v řemesle psaní směrem k náročnějším literární útvarům a postupům tvůrčího psaní.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozumí základnímu dělení textů |
Rozumí základnímu dělení textů |
Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
Definuje strukturu odborného textu |
Definuje strukturu odborného textu |
Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
Odborné dovednosti |
---|
Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
Používá tři základní typy citačních norem |
Používá tři základní typy citačních norem |
Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
BOURDIEU, Pierre. Co se chce říct mluvením?. Praha: Karolinum. 2014.
-
ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
-
FANG, Zhihui. Demystifying Academic Writing: Genres, Moves, Skills, and Strategies. Routledge. 2021.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
FOUCAULT, M. Subjekt a moc, in Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann a synové. 2002.
-
KASARDA, Martin. Praktická príručka písania. Bratislava, 2012.
-
STUDENÝ, Jiří. Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní.. Červený Kostelec, 2010.
-
SVENUNGSSON, Jan. Umelec apísanie.. Bratislava, 2014.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
-
White, Hayden. Tropika diskursu : kulturně kritické eseje. 1. české vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1123-5.
|