|
Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
-
Zelinský Miroslav, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psaní jako rozvoj osobnosti (autoterapie, autoetnografie). 2. Spolupráce (rozhovory, přepisy, kolektivní psaní). 3. Metafora, stereotyp, klišé, fráze vs. příznak (vybočení). 4. Možnosti vyprávění (esej, cestopis, reportáž, foto příběh, návod a popis, dialog, fenomén vypravěče). 5. Stylistika a stylizace, montáž, zásah typografie a obrazu, úloha hříčky a nesmyslu. 6. Publicistické formy (titulek, sloupek, fejeton, esej, recenze, reportáž, zpráva, článek, glosa, interview). Studenti budou dále prohlubovat své dovednosti v řemesle psaní směrem k náročnějším literární útvarům a postupům tvůrčího psaní.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozumí základnímu dělení textů |
| Rozumí základnímu dělení textů |
| Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
| Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
| Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
| Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
| Definuje strukturu odborného textu |
| Definuje strukturu odborného textu |
| Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
| Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
| Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
| Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
| Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
| Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
| Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
| Používá tři základní typy citačních norem |
| Používá tři základní typy citačních norem |
| Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
| Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
BOURDIEU, Pierre. Co se chce říct mluvením?. Praha: Karolinum. 2014.
-
ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
-
FANG, Zhihui. Demystifying Academic Writing: Genres, Moves, Skills, and Strategies. Routledge. 2021.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
FOUCAULT, M. Subjekt a moc, in Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann a synové. 2002.
-
KASARDA, Martin. Praktická príručka písania. Bratislava, 2012.
-
STUDENÝ, Jiří. Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní.. Červený Kostelec, 2010.
-
SVENUNGSSON, Jan. Umelec apísanie.. Bratislava, 2014.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
-
White, Hayden. Tropika diskursu : kulturně kritické eseje. 1. české vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1123-5.
|