|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Zobrazení prostoru na ploše od pravěku po moderní dobu - Rovnoběžné promítání: technický výkres, axonometrie, isometrické zobrazování. - Zobrazení lidským okem, objektivem, matematické zákonitosti středového promítání - Základní vlastnosti perspektivního zobrazení, definice pojmů - Postupy v období renesance - Zmenšování, zkracování, sbíhání linií - Řešení průniku ploch a těles - Zásady osvětlení v perspektivě, osvětlení rovnoběžné a bodové
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| kresebného vyjádření |
| kresebného vyjádření |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s geometrickými konstrukcemi |
| pracovat s geometrickými konstrukcemi |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy perspektivy. |
| definovat základní pojmy perspektivy. |
| definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení |
| definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení |
| vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení |
| vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení |
| vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení |
| vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení |
| definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení |
| definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše |
| konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše |
| aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze. |
| aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze. |
| aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy |
| aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy |
| používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik |
| používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik |
| tozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení |
| tozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Rozbor portfolia studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
COLE, Alison. Perspective. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-77-4.
-
CRHÁK, František. Perspektiva a prostor. Praha, 1984.
-
D'Amelio, Joseph. Perspective Drawing Handbook. ISBN 978-0486432083.
-
Metzger, Phil . The Art of Perspective: The Ultimate Guide for Artists in Every Medium. ISBN 978-1581808551.
-
Montague, John . Basic Perspective Drawing: A Visual Approach.
-
PARDYL, Věkoslav Handa. Perspektiva. Praha : AMU, 1997. ISBN 80-85883-24-4.
|