|
Vyučující
|
-
Puchta Ondřej, MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s ergonomickými zásadami potřebnými pro designérskou tvorbu. V tomto semestru je student seznámen s problematikou pracovního prostředí a jeho optimálními parametry. Student získá znalosti ergonomických principů potřebných pro zvládnutí designérského návrhu ručních nástrojů, nejrůznějších spotřebičů, ovladačů a strojů s důrazem na jejich bezproblémovou obsluhu. V průběhu semestru student vypracuje ergonomickou studii vybraného výrobku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem je znalost antropometrických a fyziologických parametrů člověka. |
| Předpokladem je znalost antropometrických a fyziologických parametrů člověka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpokladem je dovednost analyzovat komplexní funkční parametry lidského těla. |
| Předpokladem je dovednost analyzovat komplexní funkční parametry lidského těla. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní druhy práce |
| charakterizovat základní druhy práce |
| Student je schopen aplikovat získané znalosti z oblasti ergonomie při komplexním řešení široké škály designérských projektů. Dokáže vytvářet antropometrické studie a orientuje se v problematice pracovního prostředí, tvorby nástrojů, strojů, ovladačů apod. |
| Student je schopen aplikovat získané znalosti z oblasti ergonomie při komplexním řešení široké škály designérských projektů. Dokáže vytvářet antropometrické studie a orientuje se v problematice pracovního prostředí, tvorby nástrojů, strojů, ovladačů apod. |
| charakterizovat základní fyziologické požadavky na konstrukci produktů |
| charakterizovat základní fyziologické požadavky na konstrukci produktů |
| definovat pojem ergonomie |
| definovat pojem ergonomie |
| definovat základní psychologické požadavky na konstrukci produktů |
| definovat základní psychologické požadavky na konstrukci produktů |
| stručně shrnout historický vývoj multidisciplinárního oboru ergonomie |
| stručně shrnout historický vývoj multidisciplinárního oboru ergonomie |
| vyjmenovat obory, které jsou stěžejní pro ergonomii |
| vyjmenovat obory, které jsou stěžejní pro ergonomii |
| popsat pravidla hygieny práce |
| popsat pravidla hygieny práce |
| rozlišit různé druhy úchopů |
| rozlišit různé druhy úchopů |
| vysvětlit rozdíl mezi antropometrií a anatomií |
| vysvětlit rozdíl mezi antropometrií a anatomií |
| definovat pojem percentil a zdůvodnit jeho význam v ergonomii |
| definovat pojem percentil a zdůvodnit jeho význam v ergonomii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní analýzu produktů a jejich používání z ergonomického hlediska |
| provést základní analýzu produktů a jejich používání z ergonomického hlediska |
| připravit základní ergonomickou studii navrhovaného produktu s patřičnými náležitostmi |
| připravit základní ergonomickou studii navrhovaného produktu s patřičnými náležitostmi |
| uzpůsobit navrhované produkty tak, aby bylo jejich používání co nejméně namáhavé |
| identifikovat kritická místa nebo součásti vybraného produktu, stroje, přístroje nebo pracovního prostředí |
| uzpůsobit navrhované produkty tak, aby bylo jejich používání co nejméně namáhavé |
| identifikovat kritická místa nebo součásti vybraného produktu, stroje, přístroje nebo pracovního prostředí |
| optimalizovat produkt, pracovní proces a pracovní prostředí s ohledem na základní psychologické požadavky uživatele |
| optimalizovat produkt, pracovní proces a pracovní prostředí s ohledem na základní psychologické požadavky uživatele |
| navrhovat optimální řešení vybraného produktu, stroje, přístroje, pracovního procesu nebo pracovního prostředí s ohledem na ergonomické potřeby co nejširší skupiny uživatelů |
| navrhovat optimální řešení vybraného produktu, stroje, přístroje, pracovního procesu nebo pracovního prostředí s ohledem na ergonomické potřeby co nejširší skupiny uživatelů |
| navrhnout vhodné barevné řešení produktu či pracovního prostředí s ohledem na charakter vykonávané činnosti |
| navrhnout vhodné barevné řešení produktu či pracovního prostředí s ohledem na charakter vykonávané činnosti |
| prostřednictvím prototypu ověřit přínosy navrhovaných ergonomických optimalizací |
| prostřednictvím prototypu ověřit přínosy navrhovaných ergonomických optimalizací |
| prostřednictvím správného návrhu produktu, pracovního procesu a pracovního prostředí minimalizovat chyby a selhání. |
| prostřednictvím správného návrhu produktu, pracovního procesu a pracovního prostředí minimalizovat chyby a selhání. |
| porozumět ergonomické studii |
| porozumět ergonomické studii |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, Ivan. Somatologie: pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3.
-
Glivický, Vladimír. Úvod do ergonomie. 1. vyd. Praha : Práce, 1975.
-
Chundela, Lubor. Ergonomie. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02301-X.
-
Malý, Stanislav. ABC ergonomie. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-027-0.
-
Šmíd, Miroslav. Ergonomické parametry. Praha : SNTL, 1977.
|