|
Vyučující
|
-
Surman Martin, doc. MgA. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Doktorand bude na počátku veden formou odborných rozprav k vymezení specifického tématu, které dále zpracuje s důrazem na konceptuální novost myšlenky a způsobu její realizace. K prezentaci výsledku bude využívat podle specifiky a charakteru zadání jak klasické prezentační metody modelové, tak zejména virtuální výstupy zprostředkující vizuální podobu výsledku ve větším množství variant. Cílovým úkolem je vytvořit ucelený koncept designerského řešení produktu, s důrazem na jeho sémantické vztahy a kvality vnímané potenciálním uživatelem. - Studijní materiály jsou doplněny souborem skript a multimediálních výukových podpor, jejichž vypracování bylo financováno v rámci ESF reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/15.0451. Materiály najdete na portále http://ads.fmk.utb.cz
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost dějin designu v rozsahu magisterského studia na školách umělecky zaměřených. Schopnost studia knižních a časopiseckých pramenů, včetně cizojazyčných. Schopnost orientovat se v trendech a rozpoznat s tím souvisící technologické společenské souvislosti (podmíněno znalostí vývoje lidské kultury a technologického rozvoje v 19. a 20. století). Schopnost vyjadřovat se slovem na úrovni vědeckého textu určeného k publikaci. Schopnost přesvědčivě prezentovat třírozměrné designerské dílo též postupy virtuální reality. |
| Znalost dějin designu v rozsahu magisterského studia na školách umělecky zaměřených. Schopnost studia knižních a časopiseckých pramenů, včetně cizojazyčných. Schopnost orientovat se v trendech a rozpoznat s tím souvisící technologické společenské souvislosti (podmíněno znalostí vývoje lidské kultury a technologického rozvoje v 19. a 20. století). Schopnost vyjadřovat se slovem na úrovni vědeckého textu určeného k publikaci. Schopnost přesvědčivě prezentovat třírozměrné designerské dílo též postupy virtuální reality. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat rozvrstvení spotřebitelských a uživatelských skupin |
| popsat rozvrstvení spotřebitelských a uživatelských skupin |
| vnímat sémantický rozměr výrobku jak z hlediska jeho funkce, tak i symbolického významu |
| vnímat sémantický rozměr výrobku jak z hlediska jeho funkce, tak i symbolického významu |
| definovat klíčové přístupy v oblasti designu |
| definovat klíčové přístupy v oblasti designu |
| rozlišit základní technologické postupy |
| rozlišit základní technologické postupy |
| charakterizovat trendy v oblasti technologie a tržních preferencí |
| charakterizovat trendy v oblasti technologie a tržních preferencí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovnat jednotlivá díla v oblasti designu, nacházet jejich společné rysy a odlišnost |
| porovnat jednotlivá díla v oblasti designu, nacházet jejich společné rysy a odlišnost |
| vyvozovat trendy a směřování v oblasti technologie, tržních preferencí, včetně individuálních preferencí uživatelů |
| vyvozovat trendy a směřování v oblasti technologie, tržních preferencí, včetně individuálních preferencí uživatelů |
| vytvářet a modifikovat komunikační vztah designer - produkt - uživatel |
| vytvářet a modifikovat komunikační vztah designer - produkt - uživatel |
| aplikovat získané znalosti ve své tvůrčí práci |
| aplikovat získané znalosti ve své tvůrčí práci |
| rozlišit specifičnosti sémantického rozměru výrobku |
| rozlišit specifičnosti sémantického rozměru výrobku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Adorno, T. Estetická teorie. Praha, 1997.
-
Agamben, G. Prostředky bez účelu. Praha, 2003.
-
Barnard, Malcolm. Art, Design and Visual Culture. Basingstoke, 1998.
-
Filipová, M., Rampley, M. (eds.). Možnosti vizuálních studií. Brno, 2007.
-
Hesket, J. Industrial Design. Thames & Hudson, 2001.
-
Kesner, L. (ed.). Vizuální teorie, 2. vydání. Praha, 2005.
-
Margolin, V. (ed.). Design Discourse: History, Theory, Criticism. Chicago, 1989.
-
Margolius, I. Automobiles by Architects. Wiley-Academy, 2000.
-
McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno, 2000.
-
Pachmanová, Martina (ed.). Aktualita a věčnost. Praha, 2006.
-
Papanek, Victor. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. New York, 1971.
-
Pye, David. The Nature and Aesthetics of Design. London: The Herbert Press, 1978.
-
Stibral, K. Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha, 2006.
-
Sutnar, Ladislav. Visual design in Action. New York, Hastings House, 1961.
-
Tjalve, Eskild. Projektowanie form wyrobów przemyslowych: Zasady postepowania. Warszawa: Arkady, 1984.
-
Venturi, R. Složitost a protiklad v architektuře. Arbor Vitae, 2003.
|