|
Vyučující
|
-
Surman Martin, doc. MgA. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na problematiku navrhování sériově vyrobitelných funkčních výrobků pro nejrůznější oblasti průmyslové produkce. Náplní tohoto semestru je směřování ke komplexnějšímu vnímání designérské tvorby, řešení náročných designérských projektů spojených s komplexní designérskou analýzou zaměřenou na technologii výroby, ergonomii, ekologii, psychologii, ekonomii, marketing apod. Student je způsobilý vnímat design jako určitý způsob neverbální komunikace a zamýšlet se nad odpovídajícími výrazovými prostředky designérského návrhu. Součástí výuky je účast studentů na tuzemských i zahraničních workshopech, simpoziích, exkurzích, výstavách, veletrzích a akcích zaměřených na oborovou problematiku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem je znalost základů metodiky designérské práce. Předpokladem je orientace v oblasti ergonomie a výrobních technolologií. |
| Předpokladem je znalost základů metodiky designérské práce. Předpokladem je orientace v oblasti ergonomie a výrobních technolologií. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpokladem je schopnost práce ve 2D a 3D programech. Předpokladem je schopnost realizace fyzických modelů. |
| Předpokladem je schopnost práce ve 2D a 3D programech. Předpokladem je schopnost realizace fyzických modelů. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat metodiku designérské práce |
| popsat metodiku designérské práce |
| definovat vizuální, funkční a ergonomické parametry designérského návrhu |
| definovat vizuální, funkční a ergonomické parametry designérského návrhu |
| zdůvodnit zvolené výrobní technologie a materiály |
| zdůvodnit zvolené výrobní technologie a materiály |
| vysvětlit komplexní aspekty designérského návrhu (např. ekonomické, environmentální, etické, sociálně společenské apod.) |
| vysvětlit komplexní aspekty designérského návrhu (např. ekonomické, environmentální, etické, sociálně společenské apod.) |
| vyjmenovat základní pravidla a postupy při přípravě výrobní dokumentace |
| vyjmenovat základní pravidla a postupy při přípravě výrobní dokumentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat cíle designérského projektu |
| identifikovat cíle designérského projektu |
| analyzovat aktuální stav řešené problematiky |
| analyzovat aktuální stav řešené problematiky |
| navrhnout variantní řešení a zvolit finální variantu |
| navrhnout variantní řešení a zvolit finální variantu |
| realizovat a prezentovat designérský návrh |
| realizovat a prezentovat designérský návrh |
| identifikovat přínosy navrhovaného řešení |
| identifikovat přínosy navrhovaného řešení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Pracovní činnosti (dílny) |
| Pracovní činnosti (dílny) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Rozbor jazykového projevu studenta |
| Rozbor jazykového projevu studenta |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
KARASOVÁ, D. Dějiny nábytkového umění 19. a 20. století.. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-339-5.
-
KOTÍK, J. Tři přednášky o užitné hodnotě, výrobě a návrhu.. Praha: Silikátový svaz,, 2003. ISBN 80-903113-5-0.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
-
Michl, J. Tak nám prý forma sleduje funkci. VŠUP Praha, 2003. ISBN 80-90192-82-7.
-
Moholy-Nagy, L. Od materiálu k architektuře. Praha : Triáda, 2002. ISBN 80-86138-29-1.
-
Nebeský, Václav M. Smysl modernosti. Vyd. 1. V Praze : Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2001. ISBN 80-901982-6-0.
-
Norman, Donald A. The design of everyday things. New York, 2013. ISBN 978-0-465-05065-9.
-
Norman, Donald A. The design of future things. New York : BasicBooks, 2007. ISBN 978-0-465-00228-3.
-
PACHMANOVÁ, M. Design: aktualita, nebo věčnost? Antologie textů k teorii a dějinám designu.. Praha: VŠUP, 2005. ISBN 80-86863-05-0.
-
Papanek, Victor. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. New York, 1971.
-
WOODHAM, Jonathan M. Twentieth-century design.. Oxford: Oxford University Press, 1997. ISBN 978-0-19-284204-6.
|