Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obuv a její definice jako předmětu, který vedle svého praktického využití nese i vysoký náboj informací o životním stylu, řemeslné dovednosti a estetickém cítění v rozmanitých teritoriích a epochách 2. Prehistorická Evropa (archeologické nálezy obuvi, artefakty ve tvaru obuvi, koželužství v pravěku) 3. Nejstarší dochovaná obuv na světě (Oregon-obuv z pelyňkového lýčí) a v Evropě (Oetzi - muž z ledovce) 4. Starověké civilizace-Mezopotámie a Egypt (nepřímé důkazy o úrovni obouvání na stélách a freskách, důkazy o starověkém obuvnickém a koželužském řemesle) 5. Funerální obuv z hrobky egyptského faraona Tutanchamona 6. Antické Řecko a Řím (sandalion, endromis, carbatina, crepida, caligae, babylonica, kothornos) 7. Charakteristika typů a tvarů obuvi v období 5.-10. století (Byzanc, Franská říše) 8. Rekonstrukce obuvi Slovanů v období Velkomoravské říše 9. Vývoj ševcovského řemesla v 11.-15. století 10. Typy a tvary středověké obuvi (škarbaly, škrpály, postoly, patnochy) 11. Gotická obuv Soulier a la poulaine, přezůvky Tripen, punčochové nohavice 12. Hierarchie ve středověké obuvnické dílně (mistr, tovaryš, učedník), vybavení dílny 13. Vznik cechovních sdružení, jejich úloha v rozvoji řemesla, cechovní regule a insignie, legendy o patronech řemesla
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí: - definovat vývojovými směry v obouvání od nejstarších civilizací po éru renesance - popsat tento směr ve spojitosti s životním stylem, řemeslné dovednosti a estetickým cítěním - vyjmenovat základní typy obuvi daného období - rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
Student umí: - definovat vývojovými směry v obouvání od nejstarších civilizací po éru renesance - popsat tento směr ve spojitosti s životním stylem, řemeslné dovednosti a estetickým cítěním - vyjmenovat základní typy obuvi daného období - rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
Odborné dovednosti |
---|
Student dovede: - orientovat se v začleňování obuvi z daného období - rozlišovat účelovost obuvi daného období |
Student dovede: - orientovat se v začleňování obuvi z daného období - rozlišovat účelovost obuvi daného období |
Doporučená literatura
|
-
Luděk Galuška. Slované - doteky předků. Brno, 2004. ISBN 80-7028-218-5.
-
Miroslava Štýbrová . Boty, botky,botičky . Lidové nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-986-7.
-
Miroslava Štýbrová. Docela obyčejné boty - boty neobyčejně zvláštní. Zlín, 2017. ISBN 978-80-87130-42-1.
-
Paola Jacobbi. Ty boty musím mít!. Praha, 2008. ISBN 978-80-7359-121-2.
-
Petr Hlaváček. Nejstarší zachovalá evropská obuv. Zlín, 1995.
|