Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obuv v éře empíru (absence podpatku, symetrie podešve, materiály, zdobení) 2. Dámská obuv v éře romantismu (typ Balmoral, Adelaide, návrat podpatku) 3. Pánská obuv v éře romantismu (holínky typu Wellington, střevíc s přezkou a nízkým podpatkem, první šněrovací polobotky) 4. Obuv v éře druhého rokoka (u dámské obuvi návrat ke střevícům na vysokém podpatku, dekor - spony, mašle, u pánské obuvi převažují kotníčkové boty, polobotky, společenské střevíce zvané pemsky) 5. Secesní obuv (tvarovaný podpatek, symetrická i asymetrická podešev, dekor ze sekaných korálků) 6. Domácí obuv v éře 19. století (pantofle, slipry, obliba orientální obuvi, domácí výroba) 7. Dětská obuv v 19. století (snahy o pravidelné zavedení asymetrické podešve, capáčky, kotníčkové šněrovací botky, první botičky jako relikvie) 8. Sportovní obuv (kotníčková obuv, šněrovací polobotky s textilním svrškem) 9. Obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy 10. Koželužna a obuvnická továrna Karla Budischowského Třebíč (dějiny, kolekce obuvi, výrobní produkce) 11. Obuvnická továrna F. L. Poppera Chrudim (dějiny, kolekce obuvi, výrobní produkce) 12. Mechanizace obuvnické výroby-parní pohon a transmise, elektrifikace, vynálezy obuvnických strojů 13. Zánik cechovních sdružení, přechod od řemeslné výroby k průmyslovým technologiím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní typy obuvi daného období |
vyjmenovat základní typy obuvi daného období |
rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
získat základní orientaci v dějinách obouvání a obuvnictví v éře empíru, romantismu, druhého rokoka a secese |
získat základní orientaci v dějinách obouvání a obuvnictví v éře empíru, romantismu, druhého rokoka a secese |
popsat změny ve výrobě obuvi v 19. století |
popsat změny ve výrobě obuvi v 19. století |
vyjmenovat první obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy |
vyjmenovat první obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat zdroje informací týkající se dějin obuvnictví a obouvání jako potencionálního pramene inspirace |
vyhledat zdroje informací týkající se dějin obuvnictví a obouvání jako potencionálního pramene inspirace |
posoudit kvalitu získaných informací srovnáním několika zdrojů (literatura, umělecké předměty, dochované historické objekty) |
posoudit kvalitu získaných informací srovnáním několika zdrojů (literatura, umělecké předměty, dochované historické objekty) |
dokázat smysluplně zapracovat do moderního designu historické reálie |
dokázat smysluplně zapracovat do moderního designu historické reálie |
analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv |
analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv |
prezentovat výsledný návrh a zdůvodnit výsledné řešení v historickém kontextu |
prezentovat výsledný návrh a zdůvodnit výsledné řešení v historickém kontextu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Miroslava Štýbrová . Boty, botky,botičky . Lidové nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-986-7.
-
Miroslava Štýbrová. Docela obyčejné boty - boty neobyčejně zvláštní. Zlín, 2017. ISBN 978-80-87130-42-1.
|