Předmět: Dějiny obouvání 3

» Seznam fakult » FMK » KAOB
Název předmětu Dějiny obouvání 3
Kód předmětu KAOB/DOB3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heinrich Michal, Mgr.
Obsah předmětu
1. Obuv v éře empíru (absence podpatku, symetrie podešve, materiály, zdobení) 2. Dámská obuv v éře romantismu (typ Balmoral, Adelaide, návrat podpatku) 3. Pánská obuv v éře romantismu (holínky typu Wellington, střevíc s přezkou a nízkým podpatkem, první šněrovací polobotky) 4. Obuv v éře druhého rokoka (u dámské obuvi návrat ke střevícům na vysokém podpatku, dekor - spony, mašle, u pánské obuvi převažují kotníčkové boty, polobotky, společenské střevíce zvané pemsky) 5. Secesní obuv (tvarovaný podpatek, symetrická i asymetrická podešev, dekor ze sekaných korálků) 6. Domácí obuv v éře 19. století (pantofle, slipry, obliba orientální obuvi, domácí výroba) 7. Dětská obuv v 19. století (snahy o pravidelné zavedení asymetrické podešve, capáčky, kotníčkové šněrovací botky, první botičky jako relikvie) 8. Sportovní obuv (kotníčková obuv, šněrovací polobotky s textilním svrškem) 9. Obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy 10. Koželužna a obuvnická továrna Karla Budischowského Třebíč (dějiny, kolekce obuvi, výrobní produkce) 11. Obuvnická továrna F. L. Poppera Chrudim (dějiny, kolekce obuvi, výrobní produkce) 12. Mechanizace obuvnické výroby-parní pohon a transmise, elektrifikace, vynálezy obuvnických strojů 13. Zánik cechovních sdružení, přechod od řemeslné výroby k průmyslovým technologiím

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat základní typy obuvi daného období
vyjmenovat základní typy obuvi daného období
rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení
rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení
získat základní orientaci v dějinách obouvání a obuvnictví v éře empíru, romantismu, druhého rokoka a secese
získat základní orientaci v dějinách obouvání a obuvnictví v éře empíru, romantismu, druhého rokoka a secese
popsat změny ve výrobě obuvi v 19. století
popsat změny ve výrobě obuvi v 19. století
vyjmenovat první obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy
vyjmenovat první obuvnické manufaktury na území Čech a Moravy
Odborné dovednosti
vyhledat zdroje informací týkající se dějin obuvnictví a obouvání jako potencionálního pramene inspirace
vyhledat zdroje informací týkající se dějin obuvnictví a obouvání jako potencionálního pramene inspirace
posoudit kvalitu získaných informací srovnáním několika zdrojů (literatura, umělecké předměty, dochované historické objekty)
posoudit kvalitu získaných informací srovnáním několika zdrojů (literatura, umělecké předměty, dochované historické objekty)
dokázat smysluplně zapracovat do moderního designu historické reálie
dokázat smysluplně zapracovat do moderního designu historické reálie
analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv
analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv
prezentovat výsledný návrh a zdůvodnit výsledné řešení v historickém kontextu
prezentovat výsledný návrh a zdůvodnit výsledné řešení v historickém kontextu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • Miroslava Štýbrová . Boty, botky,botičky . Lidové nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-986-7.
  • Miroslava Štýbrová. Docela obyčejné boty - boty neobyčejně zvláštní. Zlín, 2017. ISBN 978-80-87130-42-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr