Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obuv a její definice jako předmětu, který vedle svého praktického využití nese i vysoký náboj informací o životním stylu, řemeslné dovednosti a estetickém cítění v rozmanitých teritoriích a epochách 2. Prehistorická Evropa (archeologické nálezy obuvi, artefakty ve tvaru obuvi, koželužství v pravěku) 3. Nejstarší dochovaná obuv na světě (Oregon-obuv z pelyňkového lýčí) a v Evropě (Oetzi - muž z ledovce) 4. Starověké civilizace-Mezopotámie a Egypt (nepřímé důkazy o úrovni obouvání na stélách a freskách, důkazy o starověkém obuvnickém a koželužském řemesle) 5. Funerální obuv z hrobky egyptského faraona Tutanchamona 6. Antické Řecko a Řím (sandalion, endromis, carbatina, crepida, caligae, babylonica, kothornos) 7. Charakteristika typů a tvarů obuvi v období 5.-10. století (Byzanc, Franská říše) 8. Rekonstrukce obuvi Slovanů v období Velkomoravské říše 9. Vývoj ševcovského řemesla v 11.-15. století 10. Typy a tvary středověké obuvi (škarbaly, škrpály, postoly, patnochy) 11. Gotická obuv Soulier a la poulaine, přezůvky Tripen, punčochové nohavice 12. Hierarchie ve středověké obuvnické dílně (mistr, tovaryš, učedník), vybavení dílny 13. Vznik cechovních sdružení, jejich úloha v rozvoji řemesla, cechovní regule a insignie, legendy o patronech řemesla
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 37 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat vývojové směry v obouvání od nejstarších civilizací |
- definovat vývojové směry v obouvání od nejstarších civilizací |
- popsat tento směr ve spojitosti s životním stylem, řemeslné dovednosti a estetickým cítěním |
- popsat tento směr ve spojitosti s životním stylem, řemeslné dovednosti a estetickým cítěním |
- vyjmenovat základní typy obuvi daného období |
- vyjmenovat základní typy obuvi daného období |
- rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
- rozlišit obuv podle účelu a společenského postavení |
- popsat cechovní uspořádání |
- popsat cechovní uspořádání |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v začleňování obuvi z daného období |
- orientovat se v začleňování obuvi z daného období |
- rozlišovat účelovost obuvi daného období |
- rozlišovat účelovost obuvi daného období |
- analyzovat historické prameny |
- analyzovat historické prameny |
- identifikovat módní trendy v daném období |
- identifikovat módní trendy v daném období |
- analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv |
- analyzovat vliv společenských, kulturních a hospodářských podmínek na obuv |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
COX, Caroline. Boty: ikony světového stylu. ikar. 2015.
-
Luděk Galuška. Slované - doteky předků. Brno, 2004. ISBN 80-7028-218-5.
-
Miroslava Štýbrová . Boty, botky,botičky . Lidové nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-986-7.
-
Miroslava Štýbrová. Docela obyčejné boty - boty neobyčejně zvláštní. Zlín, 2017. ISBN 978-80-87130-42-1.
-
MOTAWI, Wade a Andrea MOTAWI. Footwear pattern making and last design. Milton Keynes: Lightning Source. 2020.
-
Paola Jacobbi. Ty boty musím mít!. Praha, 2008. ISBN 978-80-7359-121-2.
-
Petr Hlaváček. Nejstarší zachovalá evropská obuv. Zlín, 1995.
-
Štýbrová, Miroslava. Dějiny odívání. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-986-7.
|