|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1/ Stručné dějiny sběratelství, způsoby schraňování uměleckých děl, jejich prezentace a uchovávání 2/ Stručné dějiny veřejného vystavování uměleckých děl 3/ Proměny vystavování uměleckých děl ve 20. století, muzejní a galerijní typologie 4/ Definice kurátorství a jeho vývoj ve 20. století 5/ Současný stav kurátorského oboru; povinnosti a práva kurátora
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářského stupně. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářského stupně. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Zná nástroje, kterými lze aktivizovat návštěvníka*ci ve výstavě. |
| Zná nástroje, kterými lze aktivizovat návštěvníka*ci ve výstavě. |
| Orientace v současných kurátorských principech. |
| Orientace v současných kurátorských principech. |
| Má představu o fungování uměleckých institucí. |
| Má představu o fungování uměleckých institucí. |
| Má vědomosti o tom, jak se v čase měnil způsob prezentace a interpretace uměleckých děl. |
| Má vědomosti o tom, jak se v čase měnil způsob prezentace a interpretace uměleckých děl. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost vysvětlit pojmy feminismus, queer, postkolonialismus ve vztahu ke kurátorské praxi. |
| Schopnost vysvětlit pojmy feminismus, queer, postkolonialismus ve vztahu ke kurátorské praxi. |
| Student*ka je schopen*a zhodnotit fungování výtvarných institucí skrze teorii kritického muzea. |
| Student*ka je schopen*a zhodnotit fungování výtvarných institucí skrze teorii kritického muzea. |
| Rozumí kurátorské práci. |
| Rozumí kurátorské práci. |
| Je schopen*na jmenovat zásadní události 20. a 21. století, které ovlivnily další vývoj v umění a způsob jeho vystavování. |
| Je schopen*na jmenovat zásadní události 20. a 21. století, které ovlivnily další vývoj v umění a způsob jeho vystavování. |
| Je schopen kurátorsky i organizačně realizovat výstavu. |
| Je schopen kurátorsky i organizačně realizovat výstavu. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000.
-
Koleček Michal. Okraj Obrazu. Ústí nad Labem, 2005. ISBN 80-7044-728-1.
-
KORECKÝ, David, ed. Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění.. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009.
-
OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK - Galerie Středočeského kraje, 2012.
-
T.Kulka. Umění a kýč. Praha, 2000.
-
VESELÁ, Romana, ed. Pozice kurátor: poznámky správců umění a designu. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016.
|