Název předmětu | Kulturní politika a sociokulturní prostředí |
---|---|
Kód předmětu | KAME/KUPO |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Osnova předmětu: Sociokulturní prostředí Struktura předmětu Kulturní politika a sociokulturní prostředí je koncipována tak, aby docházelo ke kontextuálním pohledům na stěžejní témata přírody, kulturního a městského prostředí a kultury v širším smyslu slova. Předmět se bude opírat o praktické poznatky z vizuální sociologie, které umožní uchopit téma na základě konkrétních projevů a vlivů přírody a kultury. Styčným bodem pro oba předměty jsou jednotlivé fotografické žánry /příroda, městská krajina, subjektivní dokument, reportáž, zátiší/, které jsou interpretovány ze sociologického hlediska. Kulturní politika vysvětlení pojmu, různé interpretace, vliv ideologie v kulturním provozu Uvedení do sociologie sociologie jako způsob poznávání, interpretace a vědění sociologie jako nástroj rozumění a reflexe interdisciplinární vztahy /filozofie, sociální psychologie, umění/ Vizuální zobrazení a interpretace přírody a krajiny rozlišení přírody a krajiny, proměny v čase, kontext s výtvarným uměním krajina jako jedna z determinant formujících společnost a člověka genius loci krajiny, mentální mapy kulturní krajiny, mystická krajina, krajina - prostor pro meditaci, čas a příroda krajina jako hodnota /různé interpretace hodnot krajiny - krajina jako domov, o putování, mc donaldizace turismu, krajina jako adrenalin, energetická devastace krajiny/ Širší životní a sociální prostředí zahrnuje životní prostor, s nímž jsou obyvatelé města mentálně i fyzicky spojeni v rámci geografického determinismu, v němž se zároveň realizuje významná část sociálních kontaktů, komunikace a socializace člověka zahrnuje veškeré sociální dění v exteriéru a interiéru. Cílem je porozumět lidem v sociálních situacích. Širší sociokulturní prostředí zahrnuje: Okolní prostředí - sídelní typy - město, vesnice, samota, dispozici města v krajinném prostředí, urbanismus Lokální prostředí - integrované městské prostředí a/ obytné komplexy /části města, sídliště, kolonie rodinné zástavby, ubytovny, internáty, hotely, penzióny atd./ b/ hospodářské komplexy /továrny, družstva, podniky, peněžní ústavy atd./ c/ distribuční komplexy /obchody, služby atd./ d/ výchovné komplexy /předškolní zařízení, formální a neformální vzdělávací zařízení/ e/ kulturní komplexy /muzea, galerie, divadla, kina, kluby, církevní a kultovní soubory, restaurační zařízení všeho druhu, agentury, sportovní zařízení, střediska pro využívání volného času, zahrádkářské kolonie, atd./ f/ sociální komplexy /zdravotnická zařízení, ústavy, domovy důchodců, zdravotně postižených, hřbitovy, krematoria atd./ g/ komplexy státní správy /úřady, vojsko, nápravná zařízení, soudnictví atd./ h/ veřejné komplexy pro sociální komunikaci /náměstí, parky, chodníky, dopravní systém, důsledky mobility /stezky, cesty, zásahy do krajiny, znamení na cestě, drobná sakrální architektura, čekárny atd./ Socioekonomická /profesní/ struktura obyvatel a její sociokulturní prostředí zahrnuje především vztahy a postavení v systému vlastnictví, majetku, příjmů, diferenciace životní úrovně /podnikatelé, byrokracie, umělci, dělníci, nezaměstnaní, studenti atd./ Demografickou strukturu obyvatel rozdílnost postavení a úlohy mužů a žen /emancipace, feminismus/ rozdílné věkové skupiny - neformální skupiny vrstevníků /dětské skupiny, party, mládežnické skupiny atd./ generaci dospělých /střední věk, stáří/ Subkultury a její sociokulturní prostředí /náboženské komunity, motorkáři, bruslaři, sprejeři, homosexuálové atd./ Národnostní menšiny Sociální patologie a deviace /mafie, podsvětí, kriminalita, gangy, sekty, bandy/ Užší životní a sociokulturní prostředí: Tento okruh zahrnuje nukleární rodinu - otce, matku, děti. Každ
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Předpoklady |
Odborné znalosti |
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
Výsledky učení |
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur |
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur |
Odborné dovednosti |
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu. |
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu. |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Hodnotící metody |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Esej |
Esej |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|