Předmět: Kulturní politika a sociokulturní prostředí

» Seznam fakult » FMK » KAME
Název předmětu Kulturní politika a sociokulturní prostředí
Kód předmětu KAME/KUPO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karásek Jan Jindřich, BcA.
Obsah předmětu
Osnova předmětu: Sociokulturní prostředí Struktura předmětu Kulturní politika a sociokulturní prostředí je koncipována tak, aby docházelo ke kontextuálním pohledům na stěžejní témata přírody, kulturního a městského prostředí a kultury v širším smyslu slova. Předmět se bude opírat o praktické poznatky z vizuální sociologie, které umožní uchopit téma na základě konkrétních projevů a vlivů přírody a kultury. Styčným bodem pro oba předměty jsou jednotlivé fotografické žánry /příroda, městská krajina, subjektivní dokument, reportáž, zátiší/, které jsou interpretovány ze sociologického hlediska. Kulturní politika vysvětlení pojmu, různé interpretace, vliv ideologie v kulturním provozu Uvedení do sociologie sociologie jako způsob poznávání, interpretace a vědění sociologie jako nástroj rozumění a reflexe interdisciplinární vztahy /filozofie, sociální psychologie, umění/ Vizuální zobrazení a interpretace přírody a krajiny rozlišení přírody a krajiny, proměny v čase, kontext s výtvarným uměním krajina jako jedna z determinant formujících společnost a člověka genius loci krajiny, mentální mapy kulturní krajiny, mystická krajina, krajina - prostor pro meditaci, čas a příroda krajina jako hodnota /různé interpretace hodnot krajiny - krajina jako domov, o putování, mc donaldizace turismu, krajina jako adrenalin, energetická devastace krajiny/ Širší životní a sociální prostředí zahrnuje životní prostor, s nímž jsou obyvatelé města mentálně i fyzicky spojeni v rámci geografického determinismu, v němž se zároveň realizuje významná část sociálních kontaktů, komunikace a socializace člověka zahrnuje veškeré sociální dění v exteriéru a interiéru. Cílem je porozumět lidem v sociálních situacích. Širší sociokulturní prostředí zahrnuje: Okolní prostředí - sídelní typy - město, vesnice, samota, dispozici města v krajinném prostředí, urbanismus Lokální prostředí - integrované městské prostředí a/ obytné komplexy /části města, sídliště, kolonie rodinné zástavby, ubytovny, internáty, hotely, penzióny atd./ b/ hospodářské komplexy /továrny, družstva, podniky, peněžní ústavy atd./ c/ distribuční komplexy /obchody, služby atd./ d/ výchovné komplexy /předškolní zařízení, formální a neformální vzdělávací zařízení/ e/ kulturní komplexy /muzea, galerie, divadla, kina, kluby, církevní a kultovní soubory, restaurační zařízení všeho druhu, agentury, sportovní zařízení, střediska pro využívání volného času, zahrádkářské kolonie, atd./ f/ sociální komplexy /zdravotnická zařízení, ústavy, domovy důchodců, zdravotně postižených, hřbitovy, krematoria atd./ g/ komplexy státní správy /úřady, vojsko, nápravná zařízení, soudnictví atd./ h/ veřejné komplexy pro sociální komunikaci /náměstí, parky, chodníky, dopravní systém, důsledky mobility /stezky, cesty, zásahy do krajiny, znamení na cestě, drobná sakrální architektura, čekárny atd./ Socioekonomická /profesní/ struktura obyvatel a její sociokulturní prostředí zahrnuje především vztahy a postavení v systému vlastnictví, majetku, příjmů, diferenciace životní úrovně /podnikatelé, byrokracie, umělci, dělníci, nezaměstnaní, studenti atd./ Demografickou strukturu obyvatel rozdílnost postavení a úlohy mužů a žen /emancipace, feminismus/ rozdílné věkové skupiny - neformální skupiny vrstevníků /dětské skupiny, party, mládežnické skupiny atd./ generaci dospělých /střední věk, stáří/ Subkultury a její sociokulturní prostředí /náboženské komunity, motorkáři, bruslaři, sprejeři, homosexuálové atd./ Národnostní menšiny Sociální patologie a deviace /mafie, podsvětí, kriminalita, gangy, sekty, bandy/ Užší životní a sociokulturní prostředí: Tento okruh zahrnuje nukleární rodinu - otce, matku, děti. Každ

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Předpoklady
Odborné znalosti
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy.
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy.
Výsledky učení
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur
Odborné dovednosti
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu.
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
  • BERGER, P. Pozvání do sociologie. Praha. Správa sociálního řízení. 1991.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993.
  • GEHL, J. Život mezi budovami. Brno. Nadace partnerství., 2000.
  • Gojda, Martin. Archeologie krajiny.Vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha: Academia., 2000.
  • Norberg- Schulz, Ch. Genius loci. Praha : Odeon, 1994.
  • SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr