Vyučující
|
-
Karásek Jan Jindřich, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Kultura a její současné interpretace 2. Kulturní politika 3. Kultura 4. Oživení kultury 5. Sociologie kultury 6. Širší životní a sociální prostředí 7. Blízké životní a sociální prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
Výsledky učení |
---|
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur |
1. Vysvětlit pojem kulturní politika a jeho různé interpretace 2. Porozumět a vysvětlit vliv ideologie v kulturním provozu 3. Pochopit sociální dění v exteriéru a interiéru, včetně sociálních kontaktů, komunikace a socializace 4. Identifikovat různé profesní skupiny a diferenciaci životní úrovně 5. Porozumět demografické struktuře obyvatel a rozdílnosti v postavení mužů a žen, věkových skupin a subkultur |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu. |
Schopnost analyzovat kulturní politiku a interpretovat její vliv na společnost a kulturu. Schopnost aplikovat sociologické koncepty a metody na konkrétní situace a jevy ve společnosti. Dovednost interpretovat vizuální zobrazení a krajiny z hlediska sociologických aspektů. Schopnost analyzovat a porozumět sociálním vztahům a interakcím ve širším sociokulturním prostředí. Schopnost analyzovat socioekonomickou strukturu a demografické charakteristiky obyvatel a porozumět jejich sociokulturnímu kontextu. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
BERGER, P. Pozvání do sociologie. Praha. Správa sociálního řízení. 1991.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993.
-
GEHL, J. Život mezi budovami. Brno. Nadace partnerství., 2000.
-
Gojda, Martin. Archeologie krajiny.Vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha: Academia., 2000.
-
Norberg- Schulz, Ch. Genius loci. Praha : Odeon, 1994.
-
SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
|