|
Vyučující
|
-
Januschka Kořínková Anežka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu 2. Nová média, intermédia a kyberkultura. H. Marshall, McLuhan, V. Flusser, P. Lunenfeld a L. Manovich 3. Role nových technologií ve sbírkotvorných institucích 4. Host Lukáš Pilka - digitalizace, otevřené sbírky a projekt DigitalCurator.art 5. Exkurz do historie výstav a projektů od 90. let po současnost 6. Umění postinternetu 7. Kurátorování online vs. prezentace online 8. Host Tomáš Javůrek - prezentace online galerie Screen Saver Gallery 9. Vystavovat "ne-věci": Kurátorská práce, dematerializované umění a virtuální realita 10. Kurátorská práce, prostor, architektura: Aktuální strategie prostorového řešení výstav 11. Exkurze I. 12. Exkurze II. 13. Exkurze III.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Zná nástroje, kterými lze aktivizovat návštěvníka*ci ve výstavě. |
| Zná nástroje, kterými lze aktivizovat návštěvníka*ci ve výstavě. |
| Orientace v současných kurátorských principech. |
| Orientace v současných kurátorských principech. |
| Má představu o fungování uměleckých institucí. |
| Má představu o fungování uměleckých institucí. |
| Má vědomosti o tom, jak se v čase měnil způsob prezentace a interpretace uměleckých děl. |
| Má vědomosti o tom, jak se v čase měnil způsob prezentace a interpretace uměleckých děl. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost vysvětlit pojmy feminismus, queer, postkolonialismus ve vztahu ke kurátorské praxi. |
| Schopnost vysvětlit pojmy feminismus, queer, postkolonialismus ve vztahu ke kurátorské praxi. |
| Student*ka je schopen*a zhodnotit fungování výtvarných institucí skrze teorii kritického muzea. |
| Student*ka je schopen*a zhodnotit fungování výtvarných institucí skrze teorii kritického muzea. |
| Rozumí kurátorské práci. |
| Rozumí kurátorské práci. |
| Je schopen*na jmenovat zásadní události 20. a 21. století, které ovlivnily další vývoj v umění a způsob jeho vystavování. |
| Je schopen*na jmenovat zásadní události 20. a 21. století, které ovlivnily další vývoj v umění a způsob jeho vystavování. |
| Je schopen kurátorsky i organizačně realizovat výstavu. |
| Je schopen kurátorsky i organizačně realizovat výstavu. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
DEKKER, Anet (ed.). Curating Digital Art: From Presenting and Collecting Digital Art to Networked Co-Curation. 2021. ISBN 9789493246010.
-
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000.
-
MANOVICH, Lev. The New Language of New Media. MIT Press, 2021.
|