Předmět: Umění a společnost

» Seznam fakult » FMK » KAME
Název předmětu Umění a společnost
Kód předmětu KAME/KUMSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karásek Jan Jindřich, MgA.
  • Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
Obsah předmětu
1. Pojem moderního umění 2. Impresionismus, neoimpresionismus 3. Postimpresionismus, secese 4. Fauvismus, expresionismus 5. Kubismus, futurismus 6. Ruská umělecká avantgarda 7. Dadaismus 8. Metafyzická malba 9. Surrealismus 10. Bauhaus

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem.
Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem.
Výsledky učení
Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950
Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950
Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost
Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost
Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění
Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění
Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950
Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950
Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950
Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950
Odborné dovednosti
Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950.
Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950.
Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost.
Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost.
Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům.
Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům.
Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy.
Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy.
Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext.
Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 8020700870.
  • Pijoan, J. a kol. Dějiny umění, sv. 1-10. Praha : Odeon, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr