|
Vyučující
|
-
Karásek Jan Jindřich, MgA.
-
Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem moderního umění 2. Impresionismus, neoimpresionismus 3. Postimpresionismus, secese 4. Fauvismus, expresionismus 5. Kubismus, futurismus 6. Ruská umělecká avantgarda 7. Dadaismus 8. Metafyzická malba 9. Surrealismus 10. Bauhaus
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem. |
| Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem. |
| Výsledky učení |
|---|
| Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950 |
| Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950 |
| Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost |
| Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost |
| Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění |
| Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění |
| Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950 |
| Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950 |
| Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950 |
| Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950. |
| Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950. |
| Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost. |
| Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost. |
| Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům. |
| Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům. |
| Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy. |
| Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy. |
| Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext. |
| Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 8020700870.
-
Pijoan, J. a kol. Dějiny umění, sv. 1-10. Praha : Odeon, 1991.
|