Předmět: Umění a společnost

» Seznam fakult » FMK » KAME
Název předmětu Umění a společnost
Kód předmětu KAME/KUMSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karásek Jan Jindřich, BcA.
  • Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
Obsah předmětu
Výukové bloky: Pojem moderního umění - periodizace, různé pojetí, příčiny vzniku, význam, rozlišení od konzervativního, oficiálního, akademického atd. Společenská situace, Předchůdci a zdroje impresionismu: Impresionismus - dovršení romantismu a realismu - otevření nové cesty, vliv fotografie, cizích kultur, totální evoluce lidské společnosti, dominance smyslových dojmů - revoluce smyslů, nová senzibilita, forma se stává obsahem, boj s akademismem, význam komunitní podpory a alternativních výstav, zachycení okamžiku - analogie s fotografií, náznaky abstrakce atd. Neoipresionismus - teorie divizionismu, praxe pointilismu, vědecké zkoumání světla barev, technika optického míchání barevných bodů na plátně, vliv nových estetických teorií, teoretické výtvarné uvažování malířů - publikace a texty o moderním výtvarném umění, umělecký kritik Felix Fénéon, sympatie k anarchistům, neoipresionismus ovlivnil rozdílné směry a hnutí např. secesi, skupinu De Stijl, orfismus, symbolismus, abstraktní expresionismu, pop art, jako malíři - vědci motivovali konstruktivisty, kinetické umělce, malíře op-artu, asociace struktury zrnitosti fotografie a neoimpresionistických obrazů. Postimpresionismus - postimpresionisté vyznávali široké spektrum směrů a jejich názory na smysl umění nebyly jednotné, všichni však výrazně ovlivnili následující období výtvarných výbojů, usilovali o jiné umění než o popisný realismus, o umění myšlenek a citů, anglický malíř a kritik Roger Frey zavedl v roce 1910 tento termín, nebylo to hnutí, ale spíš pozitivní nebo negativní reakce na impresionismus, vyplňoval období mezi posledním obdobím impresionismu a vznikem fauvismu. Symbolismus, Secese, Dekadence - mezinárodní umělecké hnutí, životní styl, atmosféra společnosti, dekorativní užité umění, tvar, linie barva, vliv Arts and Crafts. Fauvismus - pejorativní pojmenování - pařížský salón 1905, první avantgardní hnutí 20. století, volné sdružení malířů a příznivců se stejným názorem na výtvarné umění, krátká, ale dominantní etapa vývoje moderního umění, umění jako křeslo pro spočinutí a radost, vliv předrenesančního umění, africké kultury, výstava Francouzští primitivové, noví mecenáši Leo a Gertruda Steinové, konvergence a divergence s expresionismem. Expresionismus - vymezení pojmu, předzvěsti v syntéze symbolismu a secese, skupiny Die Brücke a Der blaue Reiter, expresionismus jako alternativa k impresionismu, zrod a centrum mimo Paříž, sociální a psychologické předpoklady vzniku, Nová secese, literární vazby Przybyszewski, Strindberg, filozofové Schopenhauer, Nietsche, Kierkegaard

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem.
Základní znalost dějin umění: Studenti by měli mít základní povědomí o vývoji umění v historii alespoň do 19. století. Tímto základem by měli být obeznámeni s významnými uměleckými směry, umělci a jejich díly. Kulturní a historické povědomí: Studenti by měli mít základní znalost kulturních a historických událostí, které ovlivnily společnost a umělecký vývoj v období od roku 1850 do roku 1950. Tímto by měli být schopni porozumět kontextu a vlivům na umělecké díla. Schopnost kritického myšlení: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat umělecká díla, a to nejen z hlediska jejich formy, ale také z hlediska jejich významu a kontextu. Kritické myšlení je důležité pro diskusi a hodnocení uměleckých projevů. Komunikační dovednosti: Studenti by měli být schopni vyjadřovat své myšlenky a názory o uměleckých dílech a diskutovat s ostatními studenty a učitelem. Dobré komunikační dovednosti jsou klíčové pro aktivní účast na diskuzích a prezentaci vlastního postoje. Otevřenost a zájem o umění a společnost: Studenti by měli mít otevřený přístup k umění a zájem o jeho vztahy se společností. Měli by být motivováni prozkoumat a porozumět spojitostem mezi uměleckými projevy, politikou, společenskými událostmi a kulturním kontextem.
Výsledky učení
1. Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950 2. Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost 3. Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění 4. Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950 5. Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950
1. Popsat klíčové umělecké směry a solitéry výtvarného umění 1850-1950 2. Vysvětlit a charakterizovat různé umělecké subkultury a jejich vliv na společnost 3. Porozumět vzájemnému vztahu mezi subkulturami a hlavním proudem umění 4. Porozumět a vysvětlit politickou, společenskou a kulturní situaci dané země/regionu v období 1850-1950 5. Vysvětlit vztah mezi uměním a politickými, společenskými a kulturními událostmi v období 1850 - 1950
Odborné dovednosti
Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950. Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost. Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům. Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy. Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext.
Schopnost interpretovat a analyzovat umělecká díla z období 1850-1950. Schopnost diskutovat o uměleckých směrech, subkulturách a jejich vlivu na společnost. Schopnost vyjadřovat a obhajovat vlastní názory a postoje k uměleckým dílům. Schopnost spojovat politické, společenské a kulturní události s uměleckými projevy. Schopnost aplikovat odborné myšlení a analytické dovednosti na umělecká díla a jejich kontext.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 8020700870.
  • Pijoan, J. a kol. Dějiny umění, sv. 1-10. Praha : Odeon, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr