|
Vyučující
|
-
Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Představení základních tendencí v oboru umělecké kritiky; Problematika subjektivity, intersubjektivity a objektivního hodnocení v interpretaci uměleckých děl. 2) Obecný přehled stavu umělecké kritiky v České republice a v Evropě. Vliv odborných knih, katalogů, uměleckých periodik a sociálních sítí na tendence současného umění, tvorbu autorů a práci galerií. 3) Konkrétní příklady zásadních událostí ve světě umění a jejich reflexe uměleckou kritikou. Vlastní hodnocení vztahu mezi uměleckou kritikou a uměleckými díly na aktuálních výstavách v kontrastu jejich PR a recenzích renomovaných autorů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientace a zkušenost v psaní odborného a populárního textu na bakalářské úrovni |
| orientace a zkušenost v psaní odborného a populárního textu na bakalářské úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Porozumět odborným textům a recenzím. |
| Porozumět odborným textům a recenzím. |
| Porozumět a definovat problematiku hodnocení uměleckých děl. |
| Porozumět a definovat problematiku hodnocení uměleckých děl. |
| Vysvětlit a osvojit si pojmy z oblasti hodnocení a interpretace umění. |
| Vysvětlit a osvojit si pojmy z oblasti hodnocení a interpretace umění. |
| Student umí charakterizovat zásadní události a tendence současného umění a jejich reflexe uměleckou kritikou. |
| Student umí charakterizovat zásadní události a tendence současného umění a jejich reflexe uměleckou kritikou. |
| Student umí vypracovat strukturu kritické recenze z galerijní exkurze. |
| Student umí vypracovat strukturu kritické recenze z galerijní exkurze. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dovede na základě teorie identifikovat a analyzovat problém hodnocení uměleckých děl. |
| Student dovede na základě teorie identifikovat a analyzovat problém hodnocení uměleckých děl. |
| Realizovat vlastní výzkum v oblasti umělecké kritiky. |
| Realizovat vlastní výzkum v oblasti umělecké kritiky. |
| Prezentovat vlastní kritickou recenzi. |
| Prezentovat vlastní kritickou recenzi. |
| Publikovat odborný článek v oblasti hodnocení uměleckých děl. |
| Publikovat odborný článek v oblasti hodnocení uměleckých děl. |
| Student dovede aplikovat znalosti v rámci aktuálních tendencí v daném oboru. |
| Student dovede aplikovat znalosti v rámci aktuálních tendencí v daném oboru. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Bourriaud, Nicolas. Altermodern Tate Trienal. London: Tate Publishing, 2009. London: Tate Publishing, 2009.
-
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Didi-Huberman, Georges. Nynfa moderna.. Praha: Fra, 2008.
-
Didi-Huberman, Georges. Před časem.. Praha: Nakladatel:Barrister & Principal, 2008.
-
Krtička Jan; Prošek, Jan. Dokumentace umění. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2013.
-
Tomáš Pospiszyl. Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film).
|