Předmět: Udržitelná produkce v kulturních a kreativních odvětvích 2

» Seznam fakult » FMK » KAME
Název předmětu Udržitelná produkce v kulturních a kreativních odvětvích 2
Kód předmětu KAME/KPKO2
Organizační forma výuky Ateliér
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ovčáčková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vázalová Gartnerová Eva, Mgr. Ph.D.
  • Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
Obsah předmětu
Druhý semestr Udržitelné kulturní produkce rozvíjí pokročilejší kompetence studentů napříč pěti moduly, které se zaměřují na strategické směřování, mezinárodní rámce, komunikaci, inovace a evaluaci. Úvodní modul se věnuje leadershipu a strategickému plánování a ukazuje, jak mohou kulturní manažeři působit jako změnoví agenti při začleňování udržitelnosti do dlouhodobých strategií institucí a kulturní politiky. Následuje modul věnovaný evropským rámcům a financování, který studenty seznamuje s programy Creative Europe, Erasmus plus, Horizon Europe i Green Deal projekty a zdůrazňuje rostoucí význam ekologických strategií v grantovém prostředí. Třetí modul se soustředí na komunikaci a práci s publikem, na green storytelling a participativní nástroje, které mohou ovlivňovat spotřební chování návštěvníků a partnerů. Čtvrtý modul přináší pokročilé případové studie ze zahraničí, například Ars Electronica, Tate Modern nebo ZKM Karlsruhe, jejichž inovativní přístupy studenti kriticky analyzují a hledají jejich možné uplatnění v českém kontextu. Závěrečný modul je zaměřen na přípravu ateliérového projektu, evaluaci jeho ekologických i společenských dopadů, práci s indikátory a peer review, aby studenti získali komplexní dovednost navrhovat a posuzovat udržitelnou kulturní produkci v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 48 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářské stupně. Orientace v českém a středoevropském institucionálním galerijním prostředí.
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářské stupně. Orientace v českém a středoevropském institucionálním galerijním prostředí.
bsolvent bude mít hluboké znalosti o principech udržitelnosti v kontextu kulturních a kreativních průmyslů.
bsolvent bude mít hluboké znalosti o principech udržitelnosti v kontextu kulturních a kreativních průmyslů.
bude znát a chápat Cíle udržitelného rozvoje SDG 2030 a principy New European Bauhaus a jejich relevance pro kulturní produkci.
bude znát a chápat Cíle udržitelného rozvoje SDG 2030 a principy New European Bauhaus a jejich relevance pro kulturní produkci.
Bude schopen kriticky reflektovat vliv kulturní produkce na životní prostředí a společnost.
Bude schopen kriticky reflektovat vliv kulturní produkce na životní prostředí a společnost.
Bude mít znalosti o inovativních řešeních a modelech pro udržitelnější fungování kulturních a kreativních odvětví.
Bude mít znalosti o inovativních řešeních a modelech pro udržitelnější fungování kulturních a kreativních odvětví.
Odborné dovednosti
Absolvent bude schopen aplikovat principy udržitelnosti do tvorby, prezentace a distribuce kulturních a kreativních děl.
Absolvent bude schopen aplikovat principy udržitelnosti do tvorby, prezentace a distribuce kulturních a kreativních děl.
- Bude schopen kriticky zhodnotit environmentální a sociální dopady kulturních projektů.
- Bude schopen kriticky zhodnotit environmentální a sociální dopady kulturních projektů.
Bude schopen navrhovat a realizovat inovativní projekty s ohledem na principy udržitelnosti.
Bude schopen navrhovat a realizovat inovativní projekty s ohledem na principy udržitelnosti.
Bude schopen efektivně komunikovat o problematice udržitelnosti v kulturní sféře s odbornou i laickou veřejností.
Bude schopen efektivně komunikovat o problematice udržitelnosti v kulturní sféře s odbornou i laickou veřejností.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
Student umí identifikovat klíčové faktory a trendy v oblasti financování kulturních institucí.
Student umí identifikovat klíčové faktory a trendy v oblasti financování kulturních institucí.
Definovat základní terminologii spojenou s obor Arts Management
Definovat základní terminologii spojenou s obor Arts Management
Student zná základní principy a techniky marketingu a propagace kulturních událostí.
Student umí vysvětlit základní terminologii v oblasti kulturních a kreativních průmyslů
Student umí vysvětlit základní terminologii v oblasti kulturních a kreativních průmyslů
Student zná základní principy a techniky marketingu a propagace kulturních událostí.
Student popíše a charakterizuje institucionální svět umění a jeho vliv na kulturní sféru.
Student si osvojil základní pojmy z oblasti grantové politiky a sponzoringu v kultuře.
Student si osvojil základní pojmy z oblasti grantové politiky a sponzoringu v kultuře.
Student popíše a charakterizuje institucionální svět umění a jeho vliv na kulturní sféru.
Student umí vysvětlit vliv vnějších faktorů, jako jsou ekonomické a politické faktory, na kulturní instituce.
Student bude schopen definovat a vysvětlit pozitivní i negativní vlivy, které na kulturní sféru působí.
Student bude schopen definovat a vysvětlit pozitivní i negativní vlivy, které na kulturní sféru působí.
Student umí vysvětlit vliv vnějších faktorů, jako jsou ekonomické a politické faktory, na kulturní instituce.
Student vyjmenuje a popíše základní prvky při organizování kulturních akcí.
Student vyjmenuje a popíše základní prvky při organizování kulturních akcí.
Odborné dovednosti
Student dokáže navrhnout finanční plán pro kulturní akci nebo projekt.
Student dovede navrhnout a vytvořit vlastní projekt z oblasti kulturní a kreativních průmyslů.
Student dokáže navrhnout finanční plán pro kulturní akci nebo projekt.
Student dovede navrhnout a vytvořit vlastní projekt z oblasti kulturní a kreativních průmyslů.
Student má schopnost vytvořit efektivní marketingovou strategii pro kulturní akci nebo projekt.
Student má schopnost vytvořit efektivní marketingovou strategii pro kulturní akci nebo projekt.
Student dovede aplikovat své znalosti při organizování kulturních akcí a projektů.
Student dovede aplikovat své znalosti při organizování kulturních akcí a projektů.
Student dokáže identifikovat vhodné zdroje financování a grantové programy pro kulturní instituci.
Student bude schopen realizovat vlastní projekt v cvičné galerii.
Student bude schopen realizovat vlastní projekt v cvičné galerii.
Student dokáže identifikovat vhodné zdroje financování a grantové programy pro kulturní instituci.
Student bude schopen vyřešit problém spojený s organizací kulturní akce.
Student bude schopen vyřešit problém spojený s organizací kulturní akce.
Student je schopen analyzovat a hodnotit účinnost finančních a marketingových strategií v kulturních institucích.
Student je schopen analyzovat a hodnotit účinnost finančních a marketingových strategií v kulturních institucích.
Student má schopnost řešit problémy a konflikty v oblasti financování a marketingu kulturních akcí a projektů.
Student má schopnost řešit problémy a konflikty v oblasti financování a marketingu kulturních akcí a projektů.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Exkurze
Exkurze
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Rešerše
Rešerše
Doporučená literatura
  • Bourriaud, Nicolas. Altermodern Tate Trienal. London: Tate Publishing, 2009. London: Tate Publishing, 2009.
  • Didi-Huberman, Georges. Nynfa moderna.. Praha: Fra, 2008.
  • Didi-Huberman, Georges. Před časem.. Praha: Nakladatel:Barrister & Principal, 2008.
  • FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
  • Foucault, Michel. Myšlení vnějšku. Praha, 2003.
  • GOMBRICH, Ernst, Hans. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování.. Praha, Odeon,, 1985. ISBN 01-525-85.
  • GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Graham Gordon. Filosofie umění. Praha, 2004. ISBN 978-80-85947-53-3.
  • HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
  • Koleček Michal. Okraj Obrazu. Ústí nad Labem, 2005. ISBN 80-7044-728-1.
  • Krtička Jan; Prošek, Jan. Dokumentace umění. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2013.
  • LIŠKA, Pavel; SEDLÁKOVÁ, Radomíra (eds). Umění a architektura dnes.. Liberec, Fakulta architektury Technické.
  • Mikš, František. Gombrich : porozumět umění a jeho dějinám : ke stému výročí narození E.H. Gombricha. Brno : Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2009. ISBN 978-80-87029-57-2.
  • PETROVÁ, Eva. Výstavy v čase proměn. České Budějovice, gallery, 2009. ISBN 978-8086-990-75.
  • Sýkorová Lenka. Konečně spolu, Česká nezávislá galerijní scéna 1990? 2011. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2011. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-419-6.
  • VESELÁ, Romana, ed. Místo sdílené uměním. Ústí nad Labem, 2014.
  • VESELÁ, Romana, ed. Pozice kurátor: poznámky správců umění a designu. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr