|
Vyučující
|
-
Ovčáčková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Vázalová Gartnerová Eva, Mgr. Ph.D.
-
Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Druhý semestr Udržitelné kulturní produkce rozvíjí pokročilejší kompetence studentů napříč pěti moduly, které se zaměřují na strategické směřování, mezinárodní rámce, komunikaci, inovace a evaluaci. Úvodní modul se věnuje leadershipu a strategickému plánování a ukazuje, jak mohou kulturní manažeři působit jako změnoví agenti při začleňování udržitelnosti do dlouhodobých strategií institucí a kulturní politiky. Následuje modul věnovaný evropským rámcům a financování, který studenty seznamuje s programy Creative Europe, Erasmus plus, Horizon Europe i Green Deal projekty a zdůrazňuje rostoucí význam ekologických strategií v grantovém prostředí. Třetí modul se soustředí na komunikaci a práci s publikem, na green storytelling a participativní nástroje, které mohou ovlivňovat spotřební chování návštěvníků a partnerů. Čtvrtý modul přináší pokročilé případové studie ze zahraničí, například Ars Electronica, Tate Modern nebo ZKM Karlsruhe, jejichž inovativní přístupy studenti kriticky analyzují a hledají jejich možné uplatnění v českém kontextu. Závěrečný modul je zaměřen na přípravu ateliérového projektu, evaluaci jeho ekologických i společenských dopadů, práci s indikátory a peer review, aby studenti získali komplexní dovednost navrhovat a posuzovat udržitelnou kulturní produkci v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 48 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářské stupně. Orientace v českém a středoevropském institucionálním galerijním prostředí. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění bakalářské stupně. Orientace v českém a středoevropském institucionálním galerijním prostředí. |
| bsolvent bude mít hluboké znalosti o principech udržitelnosti v kontextu kulturních a kreativních průmyslů. |
| bsolvent bude mít hluboké znalosti o principech udržitelnosti v kontextu kulturních a kreativních průmyslů. |
| bude znát a chápat Cíle udržitelného rozvoje SDG 2030 a principy New European Bauhaus a jejich relevance pro kulturní produkci. |
| bude znát a chápat Cíle udržitelného rozvoje SDG 2030 a principy New European Bauhaus a jejich relevance pro kulturní produkci. |
| Bude schopen kriticky reflektovat vliv kulturní produkce na životní prostředí a společnost. |
| Bude schopen kriticky reflektovat vliv kulturní produkce na životní prostředí a společnost. |
| Bude mít znalosti o inovativních řešeních a modelech pro udržitelnější fungování kulturních a kreativních odvětví. |
| Bude mít znalosti o inovativních řešeních a modelech pro udržitelnější fungování kulturních a kreativních odvětví. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Absolvent bude schopen aplikovat principy udržitelnosti do tvorby, prezentace a distribuce kulturních a kreativních děl. |
| Absolvent bude schopen aplikovat principy udržitelnosti do tvorby, prezentace a distribuce kulturních a kreativních děl. |
| - Bude schopen kriticky zhodnotit environmentální a sociální dopady kulturních projektů. |
| - Bude schopen kriticky zhodnotit environmentální a sociální dopady kulturních projektů. |
| Bude schopen navrhovat a realizovat inovativní projekty s ohledem na principy udržitelnosti. |
| Bude schopen navrhovat a realizovat inovativní projekty s ohledem na principy udržitelnosti. |
| Bude schopen efektivně komunikovat o problematice udržitelnosti v kulturní sféře s odbornou i laickou veřejností. |
| Bude schopen efektivně komunikovat o problematice udržitelnosti v kulturní sféře s odbornou i laickou veřejností. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
| Student umí identifikovat klíčové faktory a trendy v oblasti financování kulturních institucí. |
| Student umí identifikovat klíčové faktory a trendy v oblasti financování kulturních institucí. |
| Definovat základní terminologii spojenou s obor Arts Management |
| Definovat základní terminologii spojenou s obor Arts Management |
| Student zná základní principy a techniky marketingu a propagace kulturních událostí. |
| Student umí vysvětlit základní terminologii v oblasti kulturních a kreativních průmyslů |
| Student umí vysvětlit základní terminologii v oblasti kulturních a kreativních průmyslů |
| Student zná základní principy a techniky marketingu a propagace kulturních událostí. |
| Student popíše a charakterizuje institucionální svět umění a jeho vliv na kulturní sféru. |
| Student si osvojil základní pojmy z oblasti grantové politiky a sponzoringu v kultuře. |
| Student si osvojil základní pojmy z oblasti grantové politiky a sponzoringu v kultuře. |
| Student popíše a charakterizuje institucionální svět umění a jeho vliv na kulturní sféru. |
| Student umí vysvětlit vliv vnějších faktorů, jako jsou ekonomické a politické faktory, na kulturní instituce. |
| Student bude schopen definovat a vysvětlit pozitivní i negativní vlivy, které na kulturní sféru působí. |
| Student bude schopen definovat a vysvětlit pozitivní i negativní vlivy, které na kulturní sféru působí. |
| Student umí vysvětlit vliv vnějších faktorů, jako jsou ekonomické a politické faktory, na kulturní instituce. |
| Student vyjmenuje a popíše základní prvky při organizování kulturních akcí. |
| Student vyjmenuje a popíše základní prvky při organizování kulturních akcí. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dokáže navrhnout finanční plán pro kulturní akci nebo projekt. |
| Student dovede navrhnout a vytvořit vlastní projekt z oblasti kulturní a kreativních průmyslů. |
| Student dokáže navrhnout finanční plán pro kulturní akci nebo projekt. |
| Student dovede navrhnout a vytvořit vlastní projekt z oblasti kulturní a kreativních průmyslů. |
| Student má schopnost vytvořit efektivní marketingovou strategii pro kulturní akci nebo projekt. |
| Student má schopnost vytvořit efektivní marketingovou strategii pro kulturní akci nebo projekt. |
| Student dovede aplikovat své znalosti při organizování kulturních akcí a projektů. |
| Student dovede aplikovat své znalosti při organizování kulturních akcí a projektů. |
| Student dokáže identifikovat vhodné zdroje financování a grantové programy pro kulturní instituci. |
| Student bude schopen realizovat vlastní projekt v cvičné galerii. |
| Student bude schopen realizovat vlastní projekt v cvičné galerii. |
| Student dokáže identifikovat vhodné zdroje financování a grantové programy pro kulturní instituci. |
| Student bude schopen vyřešit problém spojený s organizací kulturní akce. |
| Student bude schopen vyřešit problém spojený s organizací kulturní akce. |
| Student je schopen analyzovat a hodnotit účinnost finančních a marketingových strategií v kulturních institucích. |
| Student je schopen analyzovat a hodnotit účinnost finančních a marketingových strategií v kulturních institucích. |
| Student má schopnost řešit problémy a konflikty v oblasti financování a marketingu kulturních akcí a projektů. |
| Student má schopnost řešit problémy a konflikty v oblasti financování a marketingu kulturních akcí a projektů. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Rešerše |
| Rešerše |
|
Doporučená literatura
|
-
Bourriaud, Nicolas. Altermodern Tate Trienal. London: Tate Publishing, 2009. London: Tate Publishing, 2009.
-
Didi-Huberman, Georges. Nynfa moderna.. Praha: Fra, 2008.
-
Didi-Huberman, Georges. Před časem.. Praha: Nakladatel:Barrister & Principal, 2008.
-
FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
Foucault, Michel. Myšlení vnějšku. Praha, 2003.
-
GOMBRICH, Ernst, Hans. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování.. Praha, Odeon,, 1985. ISBN 01-525-85.
-
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Graham Gordon. Filosofie umění. Praha, 2004. ISBN 978-80-85947-53-3.
-
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Koleček Michal. Okraj Obrazu. Ústí nad Labem, 2005. ISBN 80-7044-728-1.
-
Krtička Jan; Prošek, Jan. Dokumentace umění. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2013.
-
LIŠKA, Pavel; SEDLÁKOVÁ, Radomíra (eds). Umění a architektura dnes.. Liberec, Fakulta architektury Technické.
-
Mikš, František. Gombrich : porozumět umění a jeho dějinám : ke stému výročí narození E.H. Gombricha. Brno : Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2009. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
PETROVÁ, Eva. Výstavy v čase proměn. České Budějovice, gallery, 2009. ISBN 978-8086-990-75.
-
Sýkorová Lenka. Konečně spolu, Česká nezávislá galerijní scéna 1990? 2011. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2011. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-419-6.
-
VESELÁ, Romana, ed. Místo sdílené uměním. Ústí nad Labem, 2014.
-
VESELÁ, Romana, ed. Pozice kurátor: poznámky správců umění a designu. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016.
|