Předmět: Digitální design bez bariér

» Seznam fakult » FMK » KAME
Název předmětu Digitální design bez bariér
Kód předmětu KAME/DIDES
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosnarová Venerová Tereza, Mgr.
Obsah předmětu
1. Teoretická část: základní informace k tématu inkluzivního designu. 2. Teoretická část: diskuze s odborníky z praxe 3. Praktická část: designový workshop, v rámci, kterého budou mít studenti možnost vyzkoušet si spolupráci s lidmi s odlišnou zkušeností (hendikep, věk, odlišná úroveň digitální gramotnosti).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Odborné dovednosti
Schopnost analyzovat skenované dílo a vybrat vhodné techniky pro jeho digitalizaci a zpracování do digitální podoby.
Schopnost analyzovat skenované dílo a vybrat vhodné techniky pro jeho digitalizaci a zpracování do digitální podoby.
Schopnost používat různé digitální nástroje a platformy pro dokumentaci, sdílení a interpretaci umění a kulturního dědictví.
Schopnost používat různé digitální nástroje a platformy pro dokumentaci, sdílení a interpretaci umění a kulturního dědictví.
Dovednost efektivně pracovat s daty, včetně použití cloudových technologií pro ukládání a interpretaci díla online.
Dovednost efektivně pracovat s daty, včetně použití cloudových technologií pro ukládání a interpretaci díla online.
Schopnost vizuálně interpretovat a navrhovat digitální reprezentace fyzických děl, včetně vytváření vizuálně atraktivních a funkčních digitálních výstupů.
Schopnost vizuálně interpretovat a navrhovat digitální reprezentace fyzických děl, včetně vytváření vizuálně atraktivních a funkčních digitálních výstupů.
Schopnost kriticky hodnotit možnosti, příležitosti a metody pro vytvoření digitální reprezentace fyzického díla, včetně posouzení vhodných technologií a postupů.
Schopnost kriticky hodnotit možnosti, příležitosti a metody pro vytvoření digitální reprezentace fyzického díla, včetně posouzení vhodných technologií a postupů.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Je schopen zorientovat se v aktuálním stavu dané problematiky a s výzvami, které s tématem souvisejí.
Je schopen zorientovat se v aktuálním stavu dané problematiky a s výzvami, které s tématem souvisejí.
Definovat, kde dochází k exkluzi, případně k diskriminaci určité skupiny lidí.
Definovat, kde dochází k exkluzi, případně k diskriminaci určité skupiny lidí.
Charakterizovat efektivní spolupráci ve fázi ideace a prototypování.
Charakterizovat efektivní spolupráci ve fázi ideace a prototypování.
Popsat a vybrat vhodné metody inkluzivního designu s ohledem na designovou vyspělost organizace.
Popsat a vybrat vhodné metody inkluzivního designu s ohledem na designovou vyspělost organizace.
Odborné dovednosti
Realizovat zapojení vyloučených uživatelů ve fázi výzkumu.
Realizovat zapojení vyloučených uživatelů ve fázi výzkumu.
Aplikovat vhodnou argumentaci pro zapojení metod inkluzivního designu v rámci běžného designového procesu v komerční organizaci.
Aplikovat vhodnou argumentaci pro zapojení metod inkluzivního designu v rámci běžného designového procesu v komerční organizaci.
Navrhnout úpravu designového procesu s ohledem na inkluzivní design a jeho přístupnost.
Navrhnout úpravu designového procesu s ohledem na inkluzivní design a jeho přístupnost.
Analyzovat přístupnost určitého prostoru nebo kulturní akce, identifikovat potenciální bariéry a popsat, jak ohrožují celkový zážitek návštěvníka.
Analyzovat přístupnost určitého prostoru nebo kulturní akce, identifikovat potenciální bariéry a popsat, jak ohrožují celkový zážitek návštěvníka.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • BUCHANAN, R. Wicked problems in design thinking. ISSN 07479360.
  • GILBERT, R. Inclusive Design for a Digital World: Designing with Accessibility in Mind. Apress, 2019. ISBN 13 978-1484250150.
  • PLUMBE, C., BERG, M. S., KUNUR, M., EIKHAUG, O., GHEERAWO, R., HOISAETHER, V., & VALFORT, M. Innovating with People ? The Business of Inclusive Design. Norwegian Design Council, 2010. ISBN 13 978-8299185226.
  • SWAN, Pouncey, PICKERING, Watson. Inclusive Design Principles. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr