Předmět: Kresebná praktika 4

» Seznam fakult » FMK » KAGD
Název předmětu Kresebná praktika 4
Kód předmětu KAGD/KRES4
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kožušková Lívia, Mgr. art. ArtD.
Obsah předmětu
1. - 2. Lineární a objemové zobrazení objektu, modelu umístěného v perspektivě. Rozvíjení nabytých znalostí ze zimního semestru. Jedno a dvouúběžníková perspektiva. Vnímání prostoru, kompozice v prostoru. 3. - 4. Modelace světlo a stín. Objektové zobrazování. Od celku k detailu. Schopnost zjednodušit složitější, komplexní objekt, model do jednoduchých tvarů a naopak. Názorné uchopení kompozičních principů v kresbě. 5. - 6. Kresba objektu v prostoru, model. Nová barevná řešení. Přenesení principů trojrozměrného světa do 2D plochy. Objektové zobrazení, pochopení principů zobrazování obketů, lze uplatnit iv kresbě modelu. Od složitého ke snadnému a naopak. Přepsání složitých tvarů - figura, objekt, model do jednodušších kubických tvarů v alternativních barevných řešeních. 7. - 8. Symboly, znaky a tvarová psychologie v předmětném zobrazení v kresbě a v designu. Kresba podle modelu, uložení objektu v prostoru. Práce s tvarovou diverzitou. Zjednodušování složitých tvarů do plochy. 9. - 10. Kresba podle modelu, objektové zobrazování. Pochopení základních kánonů, principů zobrazování lidského těla a jejich uplatnění v designu a navrhování. Forma zobrazování člověka je stavebním kamenem v pochopení fungování předmětného světa. Schopnost studenta správně nahlížet na okolní svět prostřednictvím znalostí z tématu kresba ve formě práce s nástrojem, mu dává prostor skutečně vidět, ne jen se dívat. 11. - 12. Kresba podle modelu. Reálný vs. iluzivní prostor. Jeho kreativním využitím v kresbě se student stává tvůrcem, kreátorem. Přináší vlastní pohled na zobrazovaný objekt., model. Pochopení zobrazení modelu v prostoru za pomoci znalostí perspektivy a kompozice jako základního stavebního kamene. Iluzivní prostor jako jiná forma zobrazované reality. 13. Kresba objektu, modelu umístěného v prostoru. Shrnutí poznatků o lineární i objemové kresbě. Světlo, stín. Barva. Kompozice, perspektiva. Symbol v kresbě, kánony, reálný vs. Iluzivní prostor.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru.
- dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru.
Odborné dovednosti
- dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi.
- dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Zobrazení objektů živé a neživé přírody v prostoru.
- Zobrazení objektů živé a neživé přírody v prostoru.
- Zásady a jejich osvojeni při zobrazování předloženého modelu. Prostor ve figuře.
- Zásady a jejich osvojeni při zobrazování předloženého modelu. Prostor ve figuře.
- Objekt v prostoru, pochopení jednoduché i složité perspektivy předloženého modelu.
- Objekt v prostoru, pochopení jednoduché i složité perspektivy předloženého modelu.
- osvojení si a budováni znalostí - světlo a stín, tvarová psychologie, práce s barvou. 3D zobrazování do 2D plochy.
- osvojení si a budováni znalostí - světlo a stín, tvarová psychologie, práce s barvou. 3D zobrazování do 2D plochy.
- Osvojení si výrazových prostředků kresby, linie, objem, proporce a kompozice jejích rozvíjení v navazující výukce.
- Osvojení si výrazových prostředků kresby, linie, objem, proporce a kompozice jejích rozvíjení v navazující výukce.
- Následné osvojení a prohloubení vlastního dynamického kresebného stylu v oblasti kresebné lineární i objemové perspektivy objektu i modelu.
- Následné osvojení a prohloubení vlastního dynamického kresebného stylu v oblasti kresebné lineární i objemové perspektivy objektu i modelu.
Odborné dovednosti
- Praktické využitie získaných znalostí z předmětného zobrazovania okolitého sveta, v designu, navrhovaní aj v ostatních odborech. Cibrenie oko-ruky študenta.
- Praktické využitie získaných znalostí z předmětného zobrazovania okolitého sveta, v designu, navrhovaní aj v ostatních odborech. Cibrenie oko-ruky študenta.
- Schopnost ve výsledku nadobudnout figurálního ako aj nefiguratívního zobrazovaní předmětného světa.
- Schopnost ve výsledku nadobudnout figurálního ako aj nefiguratívního zobrazovaní předmětného světa.
- Schopnosť zjednodušovania komplikovaných tvarů.
- Schopnosť zjednodušovania komplikovaných tvarů.
- Pozdější praktické použití ve vlastní tvorbě a navrhování, v designu i ve fotografii. Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku.
- Pozdější praktické použití ve vlastní tvorbě a navrhování, v designu i ve fotografii. Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku.
- Student následně dokáže tvůrčím způsobem kombinovat osvojené techniky a postupy s cílem maximalizace vizuálního účinku.
- Student následně dokáže tvůrčím způsobem kombinovat osvojené techniky a postupy s cílem maximalizace vizuálního účinku.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Odborné dovednosti
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Ballestar, V. B., Vigué, J. Skici. Čestice : Rebo, 2005. ISBN 80-7234-431-5.
  • Ballester, V. B., Vigué, J. Kresba. Praha : Rebo Productions, 2005. ISBN 80-7234-411-0.
  • Barber, Barrington. Základy portrétování. Praha : Svojtka a Co., 2005. ISBN 80-7352-247-0.
  • Barber, Barrington. Zátiší a objekty : základy kresby. Praha : Svojtka a Co., 2005. ISBN 80-7352-246-2.
  • Baxandall, M. Stíny a světlo. Brno : Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
  • BRIDGMAN, George Brant. Constructive anatomy. Dover Publication, 1973. ISBN 9780486211046.
  • Constaanceová, Diana. Jak kreslit lidské tělo. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-565-2.
  • De Reyna, Rudy. Základy kresby a malby : jak kreslit a malovat co vidím okolo. 1. české vyd. Praha : Svojtka & Co, 2004. ISBN 8073520974.
  • Drudi Alisabetta. Figure Drawing for Fashion Design. Amsterdam, 2010. ISBN 9789054961505.
  • Gair, A. Kapesní encyklopedie kreslení a malování. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-592-X.
  • HAMPTON, Michael. Figure Drawing. Design and Invetion. Published by M. Hampton, 2009. ISBN 10 0-615-27281-8.
  • HELLER, Steven. 100 Illustrators. Cologne, 2019. ISBN 9783836522229.
  • HENRY, Kevin. Drawing for Product Designers. Laurence King Publishing, 2012. ISBN 9783836522229.
  • Kubíček, Jánuš. Jánuš Kubíček : kresba a grafika = drawings and graphics. Vyd. 1. Brno : FOTEP, 2004. ISBN 80-86871-00-2.
  • Parramón, J. M. Teorie barev.. Jan Vašut nakladatelství., 1998.
  • Parramón, José M. Jak kreslit uhlem, tužkou a křídou. Praha : Jan Vašut, 2000. ISBN 80-7236-164-3.
  • PARRAMÓN, José M. Perspektiva pro výtvarníky. Praha: Jan Vašut s. r. o., 1992. ISBN 80-7236-041-8.
  • PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. 2. vydání. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2020. ISBN 978-80-7560-282-4.
  • Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr