|
Vyučující
|
-
Kožušková Lívia, Mgr. art. ArtD.
-
Mičolová Lenka, MgA.
-
Háblová Hana, MgA. DiS.
-
Krcha Radek, ak. soch.
|
|
Obsah předmětu
|
1. -2. Lineární a objemové zobrazení objektu, modelu umístěného v perspektivě. Rozvíjení nabytých znalostí ze zimního semestru. Jedno a dvouúběžníková perspektiva. Vnímání prostoru, kompozice v prostoru. Prostor v objektu vs. objekt v prostoru. 3. - 4. Tvarové zobrazování. Kresba podle modelu, objektu. Tvar, objem, plocha, prostor. Formy zjednodušování složitých tvarů do tvarů jednoduchých a opačně. Pochopení uložení objektu, modelu v perspektivě, nová kompoziční řešení. 5. - 6. Kresba podle modelu, objektové zobrazení. Osvojení si kánonů, principů zobrazení lidského těla. Bližší seznámení se s postupy jeho zobrazování. 7. - 8. Kresba podle modelu, objektové zobrazení. Prostor, kompozice, barva, světlo a stín. Použití vybraných aspektů ve figurativním i nefigurativním zobrazování. Pochopení kánonů lidského těla, jejich aplikování v předmětovém zobrazování. Prolínání principů v navrhování a designu s principy kresby lidského těla. 9. -10. Kresba podle modelu, objektové zobrazení. Pochopení a správné zobrazení lidského těla v perspektivě jako nástroj pochopení fungování objektového světa. 11. - 12. Kresba podle modelu, objektové zobrazení. Navrhování ve 2D designu, správné nahlížení na předmětný svět v reklamní fotografii je výsledkem schopnosti nahlížet na předmětný svět s pochopením principů perspektivy, kompozice, správného umístění objektů v prostoru, jakož i výsledkem pochopení fungování lidského těla. Design jako forma extenze částí lidského těla. Kresba jako nástroj. 13. Kresba podle modelu, objektové zobrazení. Shrnutí poznatků nabytých v zimním a letním semestru. Lineární i objemová kresba. Světlo a stín, barva. Pochopení principů kompozice a správného zobrazování objektů, modelů v perspektivě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru. |
| - dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi. |
| - dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - Študent sa naučí správne zakresliť objekt, model a umiestnený v priestore. |
| - Študent sa naučí správne zakresliť objekt, model a umiestnený v priestore. |
| - Práce se symboly v plošě, schopnost zjednodušit složité tvary. |
| - Práce se symboly v plošě, schopnost zjednodušit složité tvary. |
| - Práca s kompozíciou, tvarom, objemom. Nové tvarové riešenia. |
| - Práca s kompozíciou, tvarom, objemom. Nové tvarové riešenia. |
| - Študent dokáže transformovať trojrozmerný predmet, model do lineárnej ako aj tieňovanej kresby, pri zachovaní harmónie všetkých častí celku. |
| - Študent dokáže transformovať trojrozmerný predmet, model do lineárnej ako aj tieňovanej kresby, pri zachovaní harmónie všetkých častí celku. |
| - nadobudnutí kreslířských schopností a získaní znalosti o pravidlech kompozice a perspektivy objektu, modelu v priestore. Svetlo a tieň, barva, technologie, kompozice, prostor, perspektiva. |
| - nadobudnutí kreslířských schopností a získaní znalosti o pravidlech kompozice a perspektivy objektu, modelu v priestore. Svetlo a tieň, barva, technologie, kompozice, prostor, perspektiva. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - Pochopení principů fungování předmětného světa a jeho cílené přenesení do plochy, na papír. |
| - Pochopení principů fungování předmětného světa a jeho cílené přenesení do plochy, na papír. |
| - Cibrení oko-ruce studenta na papíře. |
| - Cibrení oko-ruce studenta na papíře. |
| - Nová tvarová řešení v oboru. |
| - Nová tvarová řešení v oboru. |
| - Student následně dokáže tvůrčím způsobem kombinovat osvojené techniky a postupy s cílem maximalizace vizuálního účinku. |
| - Student následně dokáže tvůrčím způsobem kombinovat osvojené techniky a postupy s cílem maximalizace vizuálního účinku. |
| - Později praktické využití ve vlastní tvorbě a navrhování, v designu. |
| - Později praktické využití ve vlastní tvorbě a navrhování, v designu. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Ballestar, V. B., Vigué, J. Skici. Čestice : Rebo, 2005. ISBN 80-7234-431-5.
-
Ballester, V. B., Vigué, J. Kresba. Praha : Rebo Productions, 2005. ISBN 80-7234-411-0.
-
Barber, Barrington. Základy portrétování. Praha : Svojtka a Co., 2005. ISBN 80-7352-247-0.
-
Barber, Barrington. Zátiší a objekty : základy kresby. Praha : Svojtka a Co., 2005. ISBN 80-7352-246-2.
-
Baxandall, M. Stíny a světlo. Brno : Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
-
BRIDGMAN, George Brant. Constructive anatomy. Dover Publication, 1973. ISBN 9780486211046.
-
Constaanceová, Diana. Jak kreslit lidské tělo. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-565-2.
-
De Reyna, Rudy. Základy kresby a malby : jak kreslit a malovat co vidím okolo. 1. české vyd. Praha : Svojtka & Co, 2004. ISBN 8073520974.
-
Drudi Alisabetta. Figure Drawing for Fashion Design. Amsterdam, 2010. ISBN 9789054961505.
-
Gair, A. Kapesní encyklopedie kreslení a malování. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-592-X.
-
HAMPTON, Michael. Figure Drawing. Design and Invetion. Published by M. Hampton, 2009. ISBN 10 0-615-27281-8.
-
HELLER, Steven. 100 Illustrators. Cologne, 2019. ISBN 9783836522229.
-
HENRY, Kevin. Drawing for Product Designers. Laurence King Publishing, 2012. ISBN 9783836522229.
-
Kubíček, Jánuš. Jánuš Kubíček : kresba a grafika = drawings and graphics. Vyd. 1. Brno : FOTEP, 2004. ISBN 80-86871-00-2.
-
Parramón, J. M. Teorie barev.. Jan Vašut nakladatelství., 1998.
-
Parramón, José M. Jak kreslit uhlem, tužkou a křídou. Praha : Jan Vašut, 2000. ISBN 80-7236-164-3.
-
PARRAMÓN, José M. Perspektiva pro výtvarníky. Praha: Jan Vašut s. r. o., 1992. ISBN 80-7236-041-8.
-
PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. 2. vydání. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2020. ISBN 978-80-7560-282-4.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|