|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu technologie skla. 2. Sklo, skelný stav, struktura skla. 3. Vlastnosti roztavených skel - viskozita, povrchové napětí, hustota, krystalizační schopnost. 4. Vlastnosti skla 1 - mechanické vlastnosti (pevnost skla, tvrdost a křehkost), tepelné vlastnosti (teplotní roztažnost, tepelná vodivost a měrná tepelná kapacita). 5. Sklářský kmen, vsázka, sklářské suroviny. Příprava vsázky a její zakládání. 6. Barvení skel ve hmotě, suroviny - barviva, jejich rozdělení, příčina barevnosti. Příklady barvení. 7. Základy tavení skla I: - chemické reakce při tavení skla, rozpouštění pevných látek v tavenině, principy čeření a rozpustnost plynů. 8. Základy tavení skla II: - proudění a homogenizace skloviny, sejití skloviny a její dočeřování. 9. Ekologie tavení a vypařování těkavých složek. 10. 10. Tavící agregáty - jejich rozdělení podle způsobu provozu, regenerace a rekuperace tepla, používané žáromateriály, sklářské pánve. 11. Ateliérové sklářské pece plynové a celoelekrické, jejich přednosti a využití. Tavení na ateliérové pánvové peci. 12. Ruční tvarování skloviny I: sklářské nářadí a pomůcky, princip náběru a tvarování skla na píšťale, význam kroužku, zásady odběru a ošetřování skloviny. 13. Ruční tvarování skloviny II: sklářské nářadí a pomůcky, princip náběru a tvarování skla na píšťale, význam nízké tepelné vodivosti kroužku, zásady odběru a ošetřování skloviny, sklářské formy, požadavky na ně, druhy forem a jejich charakteristika. Student porozumí sklu jako materiálu s výjimečným užitím pro výtvarné účely. Tak je tomu díky vlastnostem skla a jejich souvislosti se složením skla a jeho skelnou strukturou. Student získá reálný náhled na možnosti skla ve výtvarném ale i obecném využití. Tyto znalosti mu pak umožňují mnohem lepší orientaci v možnostech jeho použití. Znalost, respektování a správné využívání mimořádných vlastností skla je nutná pro úspěšnou realizaci záměru a umožňuje též účinnou konzultaci se sklářskými odborníky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat probíhající tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| - definovat teplotní roztažnost skla (koeficient , význam, měření), tepelná vodivost , vnitřní napětí ve skle, jejich druhy a podmínky jejich vzniku |
| - popsat probíhající tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| - definovat teplotní roztažnost skla (koeficient , význam, měření), tepelná vodivost , vnitřní napětí ve skle, jejich druhy a podmínky jejich vzniku |
| - vysvětlit změny mechanických a fyzikálněchemických vlastností v závislosti na složení skla |
| - vysvětlit změny mechanických a fyzikálněchemických vlastností v závislosti na složení skla |
| - charakterizovat ovlivňování výrobních procesů ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit |
| - charakterizovat ovlivňování výrobních procesů ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit |
| - popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly |
| - popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla |
| - aplikovat vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla |
| - realizovat tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla |
| - realizovat tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla |
| - aplikovat ve výrobě práci s tavícím agregátem s ohledem na konstrukční specifikace potřebných pro výrobu skla |
| - aplikovat ve výrobě práci s tavícím agregátem s ohledem na konstrukční specifikace potřebných pro výrobu skla |
| - rozlišit materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla |
| - rozlišit materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla |
| - použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla |
| - použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
-
Dvořák, Svatopluk Ing. a kol. Foukač dutého skla. .
-
Fanderlík,I. Barvení skla. Práh Praha 2009, 2009. ISBN 978-80-7252-3.
-
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. Státní nakladatelství technické literatury. 1988.
-
MAŘÍK, Emanuel a SATRAPA. Brušič a rytec skla. Praha, SNTL. 1973.
-
Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 2.ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha , 1982.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 3. ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha, 1984.
-
Roška Radim, Ing. Technologie výroby skla 1. .
-
Smrček,A. a kol. Tavení skla. Česká sklářská společnost o.s. Jablonec nad Nisou, 2008. ISBN 978-80-904044-0-3.
-
Špaček,J.,Pešek,K. Zdobení a zušlechťování skla v huti. SNTL Praha, 1971.
|