|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Zušlechťování skla I - broušení, vybrušování 3.-4. Zušlechťování skla II - pískování, rytí 5.-6. Chemické zušlechťování skla - chemické leštění, matování, leptání 7.-8. Malba skla - sklářskými vypalovacími barvami a drahými kovy 9.-10. Lehané sklo a tavená plastika 11.-12. Vady skla. 13. Způsobilosti. Student se seznámí s principy, na kterých jsou založeny tradičními mechanické zušlechťovací postupy a zařízením na kterých je možno je realizovat. Jedná se o broušení, vybrušování, pískování a rytí. Student získá znalosti o chemickém zušlechťování skla, kam patří leptání, matování i chemické leštění, jehož používání je ve sklářském průmyslu poměrně rozšířené. Současně získá informace o hygienických a ekologických rizicích těchto postupů a závazných podmínkách pro jejich využívání. Student se seznámí s postupy používanými při malbě skla, jak sklářskými vypalovacími barvami, tak i drahými kovy a podmínkami pro výpal dekoru. Student se seznámí se základy problematiky tvorby a dílenské praxe lehaného skla a tavené plastiky. Poslední kapitola je věnována vadám skla a získání informací o příčinách jejich vzniku a možnostech jejich odstranění.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
| Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
| Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
| Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
| Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
| Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
| Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
| Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
| Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
| Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
| Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
| Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
| Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
| Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
| Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
| Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
| Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
| Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
| Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
-
Dvořák, Svatopluk Ing. a kol. Foukač dutého skla. .
-
Fanderlík,I. Barvení skla. Práh Praha 2009, 2009. ISBN 978-80-7252-3.
-
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. Státní nakladatelství technické literatury. 1988.
-
MAŘÍK, Emanuel a SATRAPA. Brušič a rytec skla. Praha, SNTL. 1973.
-
Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 2.ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha , 1982.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 3. ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha, 1984.
-
Roška Radim, Ing. Technologie výroby skla 1. .
-
Smrček,A. a kol. Tavení skla. Česká sklářská společnost o.s. Jablonec nad Nisou, 2008. ISBN 978-80-904044-0-3.
-
Špaček,J.,Pešek,K. Zdobení a zušlechťování skla v huti. SNTL Praha, 1971.
|