|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Optické vlastnosti skla 3.-4. Chemické vlastnosti skla 5.-6. Chlazení skla. 7.-8. Chladící postup 9.-10. Hlavní typy skel 11.-12. Křišťálová skla a lazury 13. Prvotní opracování skla Student si doplní znalosti skla o optické a chemické vlastnosti skla, které jsou důležité z hlediska jeho praktického využití. Student se seznámí s technologickou nutností chlazení prakticky všech skleněných výrobků po jejich tvarování (netýká se skleněných vláken s minimální tloušťkou) a dokáže nastavit parametry chlazení pro daný výrobek. Dále se student seznámí s technologií a pracovními postupy v oblasti prvotního opracování Tyto znalosti mu pak umožňují mnohem lepší orientaci v možnostech jejich použití. Znalost, respektování a správné využívání mimořádných vlastností skla je nutná pro úspěšnou realizaci záměru a umožňuje též účinnou konzultaci se sklářskými odborníky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - definovat základní optické vlastnosti skla a vysvětlit jejich uplatnění v praxi pro skleněné výrobky |
| - definovat základní optické vlastnosti skla a vysvětlit jejich uplatnění v praxi pro skleněné výrobky |
| - charakterizovat chemické vlastnosti skla, souvislosti s chemickým složením skla, pravidla postupu měření odolnosti skla proti vodě |
| - charakterizovat chemické vlastnosti skla, souvislosti s chemickým složením skla, pravidla postupu měření odolnosti skla proti vodě |
| - definovat teplotní roztažnost skla (koeficient , význam, měření), tepelná vodivost , vnitřní napětí ve skle, jejich druhy a podmínky jejich vzniku |
| - definovat teplotní roztažnost skla (koeficient , význam, měření), tepelná vodivost , vnitřní napětí ve skle, jejich druhy a podmínky jejich vzniku |
| - vyjmenovat hlavní typy skel, rozdělení skel podle chemického složení a způsob jejich pojmenování, charakterizovat hlavní typy průmyslových skel z hlediska výroby, vlastností a praktického využití |
| - vyjmenovat hlavní typy skel, rozdělení skel podle chemického složení a způsob jejich pojmenování, charakterizovat hlavní typy průmyslových skel z hlediska výroby, vlastností a praktického využití |
| - charakterizovat křišťálová skla a jejich použití, lazury a způsob jejich zušlechťování |
| - charakterizovat křišťálová skla a jejich použití, lazury a způsob jejich zušlechťování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - navrhnout úpravy chemického složení skla ze skupiny Na2O-CaO-SiO2, která povede ke zvýšení jeho odolnosti proti vodě |
| - navrhnout úpravy chemického složení skla ze skupiny Na2O-CaO-SiO2, která povede ke zvýšení jeho odolnosti proti vodě |
| - aplikovat postup chlazení skla, příprava výrobku k měření jeho vnitřního napětí |
| - aplikovat postup chlazení skla, příprava výrobku k měření jeho vnitřního napětí |
| - aplikovat správné typy skel dle odolnosti proti teplotnímu rázu |
| - aplikovat správné typy skel dle odolnosti proti teplotnímu rázu |
| - vyřešit tepelné zpracování - proč je třeba před opuknutím provést na povrchu výrobku ostrý vryp, proč je nutné před vlastním ohřevem zapalované hrany nahřát celý výrobek |
| - vyřešit tepelné zpracování - proč je třeba před opuknutím provést na povrchu výrobku ostrý vryp, proč je nutné před vlastním ohřevem zapalované hrany nahřát celý výrobek |
| - vyřešit mechanické zpracování skla, aplikovat správný postup při řezání skla |
| - vyřešit mechanické zpracování skla, aplikovat správný postup při řezání skla |
| - navrhnout pracovní postupy pro odtavování, leštění ohněm |
| - navrhnout pracovní postupy pro odtavování, leštění ohněm |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
-
Dvořák, Svatopluk Ing. a kol. Foukač dutého skla. .
-
Fanderlík,I. Barvení skla. Práh Praha 2009, 2009. ISBN 978-80-7252-3.
-
Hlaváč, Jan. Základy technologie silikátů. Státní nakladatelství technické literatury. 1988.
-
MAŘÍK, Emanuel a SATRAPA. Brušič a rytec skla. Praha, SNTL. 1973.
-
Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 2.ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha , 1982.
-
Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 3. ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha, 1984.
-
Roška Radim, Ing. Technologie výroby skla 1. .
-
Smrček,A. a kol. Tavení skla. Česká sklářská společnost o.s. Jablonec nad Nisou, 2008. ISBN 978-80-904044-0-3.
-
Špaček,J.,Pešek,K. Zdobení a zušlechťování skla v huti. SNTL Praha, 1971.
|