Předmět: Dějiny designu skla 3

» Seznam fakult » FMK » KADS
Název předmětu Dějiny designu skla 3
Kód předmětu KADS/MD4DS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlaveš Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je celkové historické poučení o vývoji společnosti od jejího vzniku až po současnost a o základních výtvarných a estetických zákonitostech v tomto vývoji působících. Těžištěm je 1. poznávání specifiky jazyka a charakteru děl sklářské výtvarné kultury zaměřené na technologii, stylový vývoj a morfologii skla od antiky po současnost. 2. periodizace sklářství s poukazem na vrcholná období rozkvětu sklářské výroby v Mezopotámii, Egyptě a v Evropě v čase řeckých městských států, v období Říše římské, až po vrcholný středověk, včetně českých zemí (doba Lucemburků). V kapitolách o sklářství novověku probírá výklad benátského a italského renesančního skla a jeho vliv na výrobu v ostatních evropských zemích, sklo v benátském stylu. Zdůrazňuje významná centra a zvláštní pozornost soustřeďuje na období vlády Rudolfa II v Praze (počátek charakteru, významu i slávy českého skla). Všímá si pokroků v technologii sklářské výroby, kdy se alchymie proměňuje v chemii - 2. pol. 17. st. a vzájemného ovlivňování jednotlivých zemí Evropy a světa v období baroka, klasicismu, biedermeieru, historismu, secesi a současnosti, kdy sklářství prožívá údobí rozkvětu i údobí, kdy hledá svou novou tvář. 3. pochopení podmíněnosti každé vývojové etapy etapou předcházející a odlišností vývoje sklářského designu v historii až po současnost.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy v kontextu sklářské tvorby 20. století
Student umí charakterizovat jednotlivé fáze vývoje sklářského oboru včetně umění, vyjmenovat dějinná fakta, definovat přínos osobností, popsat technologické a umělecké milníky, zná odbornou literaturu a další zdroje informací, dokáže se v nich orientovat a vyhledávat další rozšiřující poznatky.
Student umí charakterizovat jednotlivé fáze vývoje sklářského oboru včetně umění, vyjmenovat dějinná fakta, definovat přínos osobností, popsat technologické a umělecké milníky, zná odbornou literaturu a další zdroje informací, dokáže se v nich orientovat a vyhledávat další rozšiřující poznatky.
Definovat základní pojmy v kontextu sklářské tvorby 20. století
Definovat trendy ve sklářské tvorbě 20. století
Definovat trendy ve sklářské tvorbě 20. století
Definovat roli materiálu skla na vizuální scéně a její pozici ve 20. století
Definovat roli materiálu skla na vizuální scéně a její pozici ve 20. století
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky a domácí a zahraniční galerie a muzea se zaměřením na sklářskou tvorbu ve 20. století
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky a domácí a zahraniční galerie a muzea se zaměřením na sklářskou tvorbu ve 20. století
Jmenovat nejvýznamnější osobnosti, firmy a školy v oboru ve 20. století
Jmenovat nejvýznamnější osobnosti, firmy a školy v oboru ve 20. století
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla a design z 20. století
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla a design z 20. století
Odborné dovednosti
Student si dovede na základě analýzy získaných poznatků vytvořit vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi, ve faktech se dokáže zorientovat natolik, že je mimo jiné umí všestranně využít případně aplikovat do své vlastní umělecké tvorby.
Student si dovede na základě analýzy získaných poznatků vytvořit vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi, ve faktech se dokáže zorientovat natolik, že je mimo jiné umí všestranně využít případně aplikovat do své vlastní umělecké tvorby.
Schopnost jmenovat specifika českého a světového uměleckého skla 20. století
Schopnost jmenovat specifika českého a světového uměleckého skla 20. století
Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu ve 20. století
Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu ve 20. století
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 20. století
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 20. století
Dovednost interpretovat umělecké dílo
Dovednost interpretovat umělecké dílo
Schopnost vytvořit si na základě analýzy získaných poznatků vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi
Schopnost vytvořit si na základě analýzy získaných poznatků vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem
Schopnost všestranně využít získané poznatky a případně je aplikovat do své vlastní umělecké tvorby
Schopnost všestranně využít získané poznatky a případně je aplikovat do své vlastní umělecké tvorby
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Adlerová, Alena. České užité umění 1918-1938. Praha, 1983.
  • Frantz, Susanne. Contemporary Glass. New York, 1989. ISBN 9780810910386.
  • Kirsch, Roland. Historie sklářské výroby v českých zemích II-1. Praha, 2003. ISBN 80-200-1069-6.
  • Kirsch, Roland. Historie sklářské výroby v českých zemích II-2. Praha, 2003. ISBN 80-200-1104-8.
  • Langhamer, Antonín. Legenda o českém skle. Zlín, 1999. ISBN 80-86062-02-3.
  • Nový, Petr. Dva v jednom. Design českého a slovenského skla 19182018. Jablonec nad Nisou, 2018. ISBN 978-80-86397-31-3.
  • Nový, Petr. Snění o budoucnosti. Design československého skla a bižuterie 1948-1989. Jablonec nad Nisou, 2022. ISBN 978-80-86397-41-2.
  • Petrová, Sylva. České sklo. Praha, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
  • Ricke, Helmut. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf, 2005. ISBN 978-3-89790-217-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr