|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je celkové historické poučení o vývoji společnosti od jejího vzniku až po současnost a o základních výtvarných a estetických zákonitostech v tomto vývoji působících. Těžištěm je 1. poznávání specifiky jazyka a charakteru děl sklářské výtvarné kultury zaměřené na technologii, stylový vývoj a morfologii skla od antiky po současnost. 2. periodizace sklářství s poukazem na vrcholná období rozkvětu sklářské výroby v Mezopotámii, Egyptě a v Evropě v čase řeckých městských států, v období Říše římské, až po vrcholný středověk, včetně českých zemí (doba Lucemburků). V kapitolách o sklářství novověku probírá výklad benátského a italského renesančního skla a jeho vliv na výrobu v ostatních evropských zemích, sklo v benátském stylu. Zdůrazňuje významná centra a zvláštní pozornost soustřeďuje na období vlády Rudolfa II v Praze (počátek charakteru, významu i slávy českého skla). Všímá si pokroků v technologii sklářské výroby, kdy se alchymie proměňuje v chemii - 2. pol. 17. st. a vzájemného ovlivňování jednotlivých zemí Evropy a světa v období baroka, klasicismu, biedermeieru, historismu, secesi a současnosti, kdy sklářství prožívá údobí rozkvětu i údobí, kdy hledá svou novou tvář. 3. pochopení podmíněnosti každé vývojové etapy etapou předcházející a odlišností vývoje sklářského designu v historii až po současnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student umí charakterizovat jednotlivé fáze vývoje sklářského oboru včetně umění, vyjmenovat dějinná fakta, definovat přínos osobností, popsat technologické a umělecké milníky, zná odbornou literaturu a další zdroje informací, dokáže se v nich orientovat a vyhledávat další rozšiřující poznatky. |
| Student umí charakterizovat jednotlivé fáze vývoje sklářského oboru včetně umění, vyjmenovat dějinná fakta, definovat přínos osobností, popsat technologické a umělecké milníky, zná odbornou literaturu a další zdroje informací, dokáže se v nich orientovat a vyhledávat další rozšiřující poznatky. |
| Definovat základní pojmy v kontextu sklářské tvorby 20. století |
| Definovat základní pojmy v kontextu sklářské tvorby 20. století |
| Definovat trendy ve sklářské tvorbě 20. století |
| Definovat trendy ve sklářské tvorbě 20. století |
| Definovat roli materiálu skla na vizuální scéně a její pozici ve 20. století |
| Definovat roli materiálu skla na vizuální scéně a její pozici ve 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky a domácí a zahraniční galerie a muzea se zaměřením na sklářskou tvorbu ve 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky a domácí a zahraniční galerie a muzea se zaměřením na sklářskou tvorbu ve 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější osobnosti, firmy a školy v oboru ve 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější osobnosti, firmy a školy v oboru ve 20. století |
| Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla a design z 20. století |
| Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla a design z 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student si dovede na základě analýzy získaných poznatků vytvořit vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi, ve faktech se dokáže zorientovat natolik, že je mimo jiné umí všestranně využít případně aplikovat do své vlastní umělecké tvorby. |
| Student si dovede na základě analýzy získaných poznatků vytvořit vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi, ve faktech se dokáže zorientovat natolik, že je mimo jiné umí všestranně využít případně aplikovat do své vlastní umělecké tvorby. |
| Schopnost jmenovat specifika českého a světového uměleckého skla 20. století |
| Schopnost jmenovat specifika českého a světového uměleckého skla 20. století |
| Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu ve 20. století |
| Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu ve 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 20. století |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 20. století |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo |
| Schopnost vytvořit si na základě analýzy získaných poznatků vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi |
| Schopnost vytvořit si na základě analýzy získaných poznatků vlastní kritický názor, ten formulovat, argumentovat a obhájit v diskusi |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem |
| Schopnost všestranně využít získané poznatky a případně je aplikovat do své vlastní umělecké tvorby |
| Schopnost všestranně využít získané poznatky a případně je aplikovat do své vlastní umělecké tvorby |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Adlerová, Alena. České užité umění 1918-1938. Praha, 1983.
-
Frantz, Susanne. Contemporary Glass. New York, 1989. ISBN 9780810910386.
-
Kirsch, Roland. Historie sklářské výroby v českých zemích II-1. Praha, 2003. ISBN 80-200-1069-6.
-
Kirsch, Roland. Historie sklářské výroby v českých zemích II-2. Praha, 2003. ISBN 80-200-1104-8.
-
kol. Glass Review. .
-
kol. NEUES GLAS. NEW GLASS: art and architecture. Köln am Rhein. ISSN 0723-2454.
-
kol. Tvar. .
-
kol. Umění a řemesla. .
-
Langhamer, Antonín. Legenda o českém skle. Zlín, 1999. ISBN 80-86062-02-3.
-
Nový, Petr. Dva v jednom. Design českého a slovenského skla 19182018. Jablonec nad Nisou, 2018. ISBN 978-80-86397-31-3.
-
Nový, Petr. Snění o budoucnosti. Design československého skla a bižuterie 1948-1989. Jablonec nad Nisou, 2022. ISBN 978-80-86397-41-2.
-
Petrová, Sylva. České sklo. Praha, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
Ricke, Helmut. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf, 2005. ISBN 978-3-89790-217-6.
|