Předmět: Teorie a technologie Ds 3

» Seznam fakult » FMK » KADS
Název předmětu Teorie a technologie Ds 3
Kód předmětu KADS/MD3TT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roška Radim, Ing.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu technologie skla. 2. Sklo, skelný stav, struktura skla. 3. Vlastnosti roztavených skel - viskozita, povrchové napětí, hustota, krystalizační schopnost. 4. Vlastnosti skla 1 - mechanické vlastnosti (pevnost skla, tvrdost a křehkost), tepelné vlastnosti (teplotní roztažnost, tepelná vodivost a měrná tepelná kapacita). 5. Sklářský kmen, vsázka, sklářské suroviny. Příprava vsázky a její zakládání. 6. Barvení skel ve hmotě, suroviny - barviva, jejich rozdělení, příčina barevnosti. Příklady barvení. 7. Základy tavení skla I: - chemické reakce při tavení skla, rozpouštění pevných látek v tavenině, principy čeření a rozpustnost plynů. 8. Základy tavení skla II: - proudění a homogenizace skloviny, sejití skloviny a její dočeřování. 9. Ekologie tavení a vypařování těkavých složek. 10. 10. Tavící agregáty - jejich rozdělení podle způsobu provozu, regenerace a rekuperace tepla, používané žáromateriály, sklářské pánve. 11. Ateliérové sklářské pece plynové a celoelekrické, jejich přednosti a využití. Tavení na ateliérové pánvové peci. 12. Ruční tvarování skloviny I: sklářské nářadí a pomůcky, princip náběru a tvarování skla na píšťale, význam kroužku, zásady odběru a ošetřování skloviny. 13. Ruční tvarování skloviny II: sklářské nářadí a pomůcky, princip náběru a tvarování skla na píšťale, význam nízké tepelné vodivosti kroužku, zásady odběru a ošetřování skloviny, sklářské formy, požadavky na ně, druhy forem a jejich charakteristika. Student porozumí sklu jako materiálu s výjimečným užitím pro výtvarné účely. Tak je tomu díky vlastnostem skla a jejich souvislosti se složením skla a jeho skelnou strukturou. Student získá reálný náhled na možnosti skla ve výtvarném ale i obecném využití. Tyto znalosti mu pak umožňují mnohem lepší orientaci v možnostech jeho použití. Znalost, respektování a správné využívání mimořádných vlastností skla je nutná pro úspěšnou realizaci záměru a umožňuje též účinnou konzultaci se sklářskými odborníky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
1. TE skla, TE proces výroby skla a jeho blokové schéma. Název a význam jednotlivých technologických postupů, které se uplatňují ve sklářském výrobním postupu a lze je prezentovat jako blokové schéma. Základy řízení jakosti výrobního procesu
1. TE skla, TE proces výroby skla a jeho blokové schéma. Název a význam jednotlivých technologických postupů, které se uplatňují ve sklářském výrobním postupu a lze je prezentovat jako blokové schéma. Základy řízení jakosti výrobního procesu
2. Sklo, skelný stav, struktura skla. Definice skla, skelný stav, VT diagram skla, transformace skla. Struktura skla.
2. Sklo, skelný stav, struktura skla. Definice skla, skelný stav, VT diagram skla, transformace skla. Struktura skla.
3. Vlastnosti roztavených sklovin - viskozita. Pojem viskozity skla a odvození její jednotky. Viskozitní křivka a její průběh. Význam vztažných viskozitních bodů. Závislost viskozity na chemickém složení skla. Význam viskozity pro sklářskou technologii.
3. Vlastnosti roztavených sklovin - viskozita. Pojem viskozity skla a odvození její jednotky. Viskozitní křivka a její průběh. Význam vztažných viskozitních bodů. Závislost viskozity na chemickém složení skla. Význam viskozity pro sklářskou technologii.
4. Mechanické vlastnosti skla - pevnost skla, tvrdost a křehkost. Proč je pevnost skla v tlaku 10 až 15x větší než v tahu a v jakých hodnotách se pohybuje. Které faktory jsou rozhodující pro pevnost skla? Jaké jsou možnosti zvýšení mechanické pevnosti? Co se rozumí pojmem brusná tvrdost?
4. Mechanické vlastnosti skla - pevnost skla, tvrdost a křehkost. Proč je pevnost skla v tlaku 10 až 15x větší než v tahu a v jakých hodnotách se pohybuje. Které faktory jsou rozhodující pro pevnost skla? Jaké jsou možnosti zvýšení mechanické pevnosti? Co se rozumí pojmem brusná tvrdost?
5. Tepelné vlastnosti (teplotní roztažnost, tepelná vodivost a měrná tepelná kapacita). Pojem teplotní roztažnosti a její význam, definice a jednotka teplotní roztažnosti. Dilatační křivka a způsob určení hodnoty Tg transformační teploty a dilatometrického bodu měknutí Td. Závislost teplotní roztažnosti na chemickém složení skla a její aditivní výpočet. Jak závisí odolnost proti teplotnímu rázu na teplotní roztažnosti? K čemu slouží prstencová zkouška? Co charakterizuje vlastnost tepelná vodivost a co umožnuje? Charakterizujte měrnou tepelnou kapacitu.
5. Tepelné vlastnosti (teplotní roztažnost, tepelná vodivost a měrná tepelná kapacita). Pojem teplotní roztažnosti a její význam, definice a jednotka teplotní roztažnosti. Dilatační křivka a způsob určení hodnoty Tg transformační teploty a dilatometrického bodu měknutí Td. Závislost teplotní roztažnosti na chemickém složení skla a její aditivní výpočet. Jak závisí odolnost proti teplotnímu rázu na teplotní roztažnosti? K čemu slouží prstencová zkouška? Co charakterizuje vlastnost tepelná vodivost a co umožnuje? Charakterizujte měrnou tepelnou kapacitu.
6. Sklářský kmen, vsázka, sklářské suroviny. Příprava vsázky a její zakládání. Význam definice sklářského kmene. Nároky na skladování a vlastnosti sklářských surovin- Rozdělení sklářských surovin podle jejich významu a při výrobě kmene funkce. Základní typy kmenáren. Zakládání vsázky do tavících agregátů.
6. Sklářský kmen, vsázka, sklářské suroviny. Příprava vsázky a její zakládání. Význam definice sklářského kmene. Nároky na skladování a vlastnosti sklářských surovin- Rozdělení sklářských surovin podle jejich významu a při výrobě kmene funkce. Základní typy kmenáren. Zakládání vsázky do tavících agregátů.
7. Barvení skla. Fyzikální podstata barevného vjemu, příčina barevnosti, Barviva - suroviny pro barvení skla, jejich rozdělení a příklady. Příklady nejběžnějších iontových zabarvení. Koloidní barviva, příklady, a jak se dosahuje správného zabarvení? Jaké druhy těchto barviv jsou používány?
7. Barvení skla. Fyzikální podstata barevného vjemu, příčina barevnosti, Barviva - suroviny pro barvení skla, jejich rozdělení a příklady. Příklady nejběžnějších iontových zabarvení. Koloidní barviva, příklady, a jak se dosahuje správného zabarvení? Jaké druhy těchto barviv jsou používány?
8. Tavení skla 1. Energetická náročnost tavení skla. Děje probíhající při tavení a základní etapy probíhající při tavení. Chemické reakce mezi hlavními surovinami. Čeření - odplyňování taveniny, mechanismus čeření.
8. Tavení skla 1. Energetická náročnost tavení skla. Děje probíhající při tavení a základní etapy probíhající při tavení. Chemické reakce mezi hlavními surovinami. Čeření - odplyňování taveniny, mechanismus čeření.
9.Tavení skla 2. Význam homogenizace a její mechanismus Homogenizační proudění ve vanových agregátech Sejití skloviny a dočeřování. Vypařování těkavých složek a ekologie tavení.
9.Tavení skla 2. Význam homogenizace a její mechanismus Homogenizační proudění ve vanových agregátech Sejití skloviny a dočeřování. Vypařování těkavých složek a ekologie tavení.
10. Sklářské tavící agregáty. Historický vývoj a vynálezy Friedricha Siemense Typy tavících pecí a jejich rozdělení podle způsobu provozu v čase. Nejběžnější žáromateriály používané ve sklářství. Ateliérové sklářské pece, průběh tavby na pánvové tavící peci.
10. Sklářské tavící agregáty. Historický vývoj a vynálezy Friedricha Siemense Typy tavících pecí a jejich rozdělení podle způsobu provozu v čase. Nejběžnější žáromateriály používané ve sklářství. Ateliérové sklářské pece, průběh tavby na pánvové tavící peci.
11. Ruční tvarování skloviny. Sklářské nářadí a pomůcky. Princip náběru a tvarování skla na píšťale. Význam teploty, viskozity, nízké tepelné vodivosti a povrchového napětí, které musí umět využít sklář při tvarování skloviny. Základní požadavky na sklářské formy. Druhy forem a jejich charakteristika. Optické formy.
11. Ruční tvarování skloviny. Sklářské nářadí a pomůcky. Princip náběru a tvarování skla na píšťale. Význam teploty, viskozity, nízké tepelné vodivosti a povrchového napětí, které musí umět využít sklář při tvarování skloviny. Základní požadavky na sklářské formy. Druhy forem a jejich charakteristika. Optické formy.
Odborné dovednosti
1. Vytvořit ve správné posloupnosti blokové schéma sklářské výroby libovolně zvoleného sklářského výrobku a vysvětlit význam jednotlivých etap.
1. Vytvořit ve správné posloupnosti blokové schéma sklářské výroby libovolně zvoleného sklářského výrobku a vysvětlit význam jednotlivých etap.
2. Na VT diagramech skla a krystalické látky vysvětlit jejich rozdílný průběh při jejich ochlazování.
2. Na VT diagramech skla a krystalické látky vysvětlit jejich rozdílný průběh při jejich ochlazování.
3. Znázornit závislost viskozity skloviny na teplotě (dlouhý a krátký interval zpracovatelnosti) s vyznačením viskozitních oblasti technologických etap tavení, tvarovaní, tuhnutí a chlazení.
3. Znázornit závislost viskozity skloviny na teplotě (dlouhý a krátký interval zpracovatelnosti) s vyznačením viskozitních oblasti technologických etap tavení, tvarovaní, tuhnutí a chlazení.
4. Jakým způsobem můžeme zabránit nežádoucí krystalizaci skla během výroby skleněné plastiky nebo lehaného skla?
4. Jakým způsobem můžeme zabránit nežádoucí krystalizaci skla během výroby skleněné plastiky nebo lehaného skla?
5. Na čem je založeno zvýšení pevnosti skla tvrzením? Které vztažné viskozitní body lze vyhodnotit z dilatační křivky?
5. Na čem je založeno zvýšení pevnosti skla tvrzením? Které vztažné viskozitní body lze vyhodnotit z dilatační křivky?
6. Za jakých podmínek lze zpracovat sodu, která ztvrdla nevhodným skladováním? .
6. Za jakých podmínek lze zpracovat sodu, která ztvrdla nevhodným skladováním? .
7. Odbarvování skla, princip a postup.
7. Odbarvování skla, princip a postup.
8. Tavení skla1. Vysvětlete, proč se v průběhu čeření chovají bubliny o rozdílné velikosti různě.
8. Tavení skla1. Vysvětlete, proč se v průběhu čeření chovají bubliny o rozdílné velikosti různě.
9. Tavení skla II Jaké postupy jsou využívány pro snížení znečištění ovzduší?
9. Tavení skla II Jaké postupy jsou využívány pro snížení znečištění ovzduší?
10. Sklářské tavící agregáty. Na jakém principu jsou založeny elektrické tavící pece?
10. Sklářské tavící agregáty. Na jakém principu jsou založeny elektrické tavící pece?
11. Ruční tvarování skloviny. Jaký vliv má tepelná vodivost skloviny na stejnoměrnou tloušťku stěny foukaného výrobku? Jaký je význam kroužku v pánvi?
11. Ruční tvarování skloviny. Jaký vliv má tepelná vodivost skloviny na stejnoměrnou tloušťku stěny foukaného výrobku? Jaký je význam kroužku v pánvi?
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
  • Fanderlík,I. Barvení skla. Práh Praha 2009, 2009. ISBN 978-80-7252-3.
  • Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
  • Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 2.ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha , 1982.
  • Petrášová, H. a kol. Technologie skla pro 3. ročník SPŠ sklářských. SNTL Praha, 1984.
  • Smrček,A. a kol. Tavení skla. Česká sklářská společnost o.s. Jablonec nad Nisou, 2008. ISBN 978-80-904044-0-3.
  • Špaček,J.,Pešek,K. Zdobení a zušlechťování skla v huti. SNTL Praha, 1971.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr