|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Základy práce v laboratoři, BOZP v chemické laboratoři 3. - 4. Roztoky a. Koncentrace roztoků b. Ředění roztoků 5. - 6. Stanovení pH roztoků a. pH b. Metody určování pH roztoků c. Neutralizace d. Hydrolýza solí 7. - 8. Sklářský kmen I a. Sklářský písek b. Stanovení vlhkosti sklářského kmene 9. - 10. Sklářský kmen II a. Stanovení ztrát sklářských surovin žíháním b. Výpočet složení sklářského kmene 11. - 12. Alkalita sklářského kmene
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student umí popsat v rámci sklářských surovin jejich hydrolýzu a identifikaci pomocí daných metod jako například prstencová zkouška |
| Student umí popsat v rámci sklářských surovin jejich hydrolýzu a identifikaci pomocí daných metod jako například prstencová zkouška |
| Student umí charakterizovat kolorimetrii a měření pomocí spektrofotometru, parametr obsahu železa ve sklářských surovinách. |
| Student umí charakterizovat kolorimetrii a měření pomocí spektrofotometru, parametr obsahu železa ve sklářských surovinách. |
| Student umí definovat hydrolytickou odolnost a alkalitu skla. |
| Student umí definovat hydrolytickou odolnost a alkalitu skla. |
| Student umí vysvětlit dilataci, funkci dilatometru a orientovat se v dilatometrické křivce, zná Archimédův zákon a umí vysvětlit pojem hustota. |
| Student umí vysvětlit dilataci, funkci dilatometru a orientovat se v dilatometrické křivce, zná Archimédův zákon a umí vysvětlit pojem hustota. |
| Student umí charakterizovat vlastnosti skla - index lomu, disperzi a funkci refraktometru. Je schopen vysvětlit vnitřní pnutí a pojmy typu optická izotropní a anizotropní látka a popsat funkci polarimetru. |
| Student umí charakterizovat vlastnosti skla - index lomu, disperzi a funkci refraktometru. Je schopen vysvětlit vnitřní pnutí a pojmy typu optická izotropní a anizotropní látka a popsat funkci polarimetru. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student umí provést hydrolýzu sklářských surovin a identifikovat suroviny pomocí daných metod jako prstencová či plamenná zkouška, reakce s danou kyselinou či hydroxidem |
| Student umí provést hydrolýzu sklářských surovin a identifikovat suroviny pomocí daných metod jako prstencová či plamenná zkouška, reakce s danou kyselinou či hydroxidem |
| Student umí připravit vzorek pro stanovení obsahu železa a řadu standardních roztoků pro kalibraci, provést měření pomocí spektrofotometru a na základě hodnot standardu sestavit kalibrační přímku z níž určuje hodnotu množství železa ve vzorku. |
| Student umí připravit vzorek pro stanovení obsahu železa a řadu standardních roztoků pro kalibraci, provést měření pomocí spektrofotometru a na základě hodnot standardu sestavit kalibrační přímku z níž určuje hodnotu množství železa ve vzorku. |
| Student umí připravit vzorek pro titraci kyselinou chlorovodíkovou, na jejímž základě je schopen určit třídu odolnosti skla vůči vodě, student umí provést titraci. |
| Student umí připravit vzorek pro titraci kyselinou chlorovodíkovou, na jejímž základě je schopen určit třídu odolnosti skla vůči vodě, student umí provést titraci. |
| Student umí vyhodnotit dilatometrickou křivku a určit hodnotu dilatace skla, umí určit hustotu skla pomocí měření a výpočtu dle vzorce geometrického tělesa, užitím Archimédova zákona nebo pyknometru. |
| Student umí vyhodnotit dilatometrickou křivku a určit hodnotu dilatace skla, umí určit hustotu skla pomocí měření a výpočtu dle vzorce geometrického tělesa, užitím Archimédova zákona nebo pyknometru. |
| Student umí změřit index lomu refraktometrem a vnitřní pnutí pomocí polarimetru. |
| Student umí změřit index lomu refraktometrem a vnitřní pnutí pomocí polarimetru. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Laborování |
| Laborování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Laborování |
| Laborování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
|