|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava a složení kmene 2. Proces tavení skla v pánvové peci 3. Proces tavení skla ve vanové peci 4. Vady ve skle 5. Formy a pomůcky používané při výrobě skla 6. Hutní techniky tvarování skla 7. Strojní tvarování skla 8. Broušení, rytí, pískování a další povrchové zušlechťování skla 9. Malování a nanášení vrstev na sklo 10. Výroba plochého skla 11. Kalené a bezpečnostní sklo 12. Výroba trubic a tyčí 13. Technická dokumentace Studenti se naučí vyrábět a číst technickou dokumentaci a pracovat s různými technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
| Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
| Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
| Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
| Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
| Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
| Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
| Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
| Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
| Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
| Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
| Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
| Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
| Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
| Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
| Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
| Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
| Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
| Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
| Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
-
Dvořák, Svatopluk Ing. a kol. Foukač dutého skla. .
-
MAŘÍK, Emanuel a SATRAPA. Brušič a rytec skla. Praha, SNTL. 1973.
-
Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
|