Předmět: Media, umění, design

» Seznam fakult » FMK » KADS
Název předmětu Media, umění, design
Kód předmětu KADS/D1MUD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stanický Petr, prof. MgA. MFA
Obsah předmětu
- Umění jako specifická forma lidského komunikativního jednání. - Umělecké dílo jako komunikační médium. - Estetika umění a masových médií. - Vysoké a nízké (pokleslé) umění. - Masové a alternativní umění. - Knižní, filmový a hudební průmysl. - Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt. - Ekonomická hodnota umění. - Populární kultura. - Dramaturgie uměleckých pořadů v soukromých a veřejnoprávních mediích (knižní nakladatelství, periodický tisk, rozhlas a televize). - Umění a internet.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základy oborů mediální a kulturální studia.
Základy oborů mediální a kulturální studia.
Výsledky učení
Schopnost interpretace mediálního textu.
Schopnost interpretace mediálního textu.
definovat základní nástroje vizuálního umění, designu a médií
definovat základní nástroje vizuálního umění, designu a médií
define the basic tools of visual art, design and media
define the basic tools of visual art, design and media
definovat roli médií ve světě vizuálního umění a designu
definovat roli médií ve světě vizuálního umění a designu
define the role of media in the world of visual art and design
define the role of media in the world of visual art and design
analýza dynamiky vizuálního umění a designu
analýza dynamiky vizuálního umění a designu
analysis of the dynamics of visual art and design
analysis of the dynamics of visual art and design
popsat obsahové vazby mezi médii a vizuálním uměním
popsat obsahové vazby mezi médii a vizuálním uměním
describe the content links between media and visual arts
describe the content links between media and visual arts
techniky médií v dnešním vizuálním světě
techniky médií v dnešním vizuálním světě
media techniques in today's visual world
media techniques in today's visual world
Odborné dovednosti
využití nástrojů vizuální komunikace
využití nástrojů vizuální komunikace
use of visual communication tools
use of visual communication tools
využití nástrojů ve vizuálním umění
využití nástrojů ve vizuálním umění
use of tools in visual art
use of tools in visual art
využití digitálních nástrojů ve světě designu
využití digitálních nástrojů ve světě designu
the use of digital tools in the design world
the use of digital tools in the design world
aplikace a nové trendy sebeprezentace
aplikace a nové trendy sebeprezentace
applications and new trends in self-presentation
applications and new trends in self-presentation
hledání nových rolí v prostředí digitální komunikace
hledání nových rolí v prostředí digitální komunikace
finding new roles in the digital communication environment
finding new roles in the digital communication environment
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Esej
Esej
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Arendtová, H. Krize kultury. Praha : MF, 1994.
  • Barker, Chris. Slovník kulturálních studií. Praha : Portál, 2006.
  • Cairncross, Frances. Konec vzdálenosti : jak komunikaení revoluce zminí naše životy. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 1999. ISBN 807226155X.
  • Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha, 1995.
  • Flusser, Vilém. Komunikológia. Bratislava, Mediálny inštitut,, 2002.
  • Graham, Godon. Filosofie umění. Brno: Barrister a Principal, 1997.
  • Chvalík, Květoslav. Strukturální estetika. Řád věcí a člověka.. Praha: Victoria Publishing, 1994.
  • Jirák, Jan - Kopplová,Barbara. Média as polečnost.
  • McQuail, Denis. Teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
  • Pavelka, Jiří. Komunikace a interpretace v kontextu studia kultury.. In Ivo Pospíšil - Jan Zouhar.
  • Pavelka, Jiří. Kultura, média a literatura.. Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004.
  • Pipes, Alan. Foundations of art and design. 2nd ed. London : Laurence King, 2008. ISBN 978-1-85669-578-7.
  • Postman, Alan. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy.. Praha: Mladá fronta, 1999.
  • Reifová, Irena a kol. Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál, 2004.
  • Ritzer, George. Mcdonaldizace společnosti. Praha : Academia, 1996.
  • Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
  • Thwaites, Tony - David, Lloyd - Mules,Warwick. Introdcing Cultural and Media Studies. A Semiotic Approach. Houndmills - Basingstoke - Hampshire - New York: Palgrave, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr