Vyučující
|
-
Veselský Jan, MgA.
-
Psotková Sabina, MgA.
|
Obsah předmětu
|
Jednotlivé materiálové složky navrženého produktu se mezi sebou ovlivňují a propojují. Je důležité znát mechanické i fyzikálně-chemické vlastnosti vstupních materiálů a jejich vznik, popřípadě skladbu a výrobu. Z analýzy těchto veličin můžeme odvodit budoucí vlastnosti právě navrhovaného produktu, jeho pružnost a pevnost, stálobarevnost, životnost i ekologickou zátěž na jeho výrobu. Samotné adekvátní použití vhodných materiálů a výrobních technologií a postupů dodávají výslednému produktu reálný tvar a zvyšují jeho užitnou hodnotu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled o technologiích, jejich vzniku a vývoji. |
Všeobecný přehled o technologiích, jejich vzniku a vývoji. |
Výsledky učení |
---|
Studenti si prohloubí znalosti o užívaných technologiích. Budou schopni analyzovat jednotlivé vstupní materiály jako je papír, kov, sklo, dřevo a plasty, jejich vznik a případně i technologii výroby, rozdělení těchto materiálů do jednotlivých tříd a skupin, a využívat je v následné aplikaci pro navrhovaný produkt a technologii výroby. |
Studenti si prohloubí znalosti o užívaných technologiích. Budou schopni analyzovat jednotlivé vstupní materiály jako je papír, kov, sklo, dřevo a plasty, jejich vznik a případně i technologii výroby, rozdělení těchto materiálů do jednotlivých tříd a skupin, a využívat je v následné aplikaci pro navrhovaný produkt a technologii výroby. |
Definovat klíčové pojmy tvořící teoretický základ pro vypracování úkolu. |
Definovat klíčové pojmy tvořící teoretický základ pro vypracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu použitých technologií a materiálů využitých pro zpracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu použitých technologií a materiálů využitých pro zpracování úkolu. |
Popsat metody použité při zpracování úkolu. |
Popsat metody použité při zpracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu způsobu vizualizace. |
Zdůvodnit volbu způsobu vizualizace. |
Vyjmenovat etické otázky pojící se s řešením. |
Vyjmenovat etické otázky pojící se s řešením. |
Odborné dovednosti |
---|
Identifikovat problém.. |
Identifikovat problém.. |
Analyzovat stávající stav řešené problematiky. |
Analyzovat stávající stav řešené problematiky. |
Navrhnout alternativy / možností řešení. |
Navrhnout alternativy / možností řešení. |
Vyhodnotit navržené možnosti - vybrat optimální řešení. |
Vyhodnotit navržené možnosti - vybrat optimální řešení. |
Realizovat návrh / model resp. prototyp a prezentovat projekt. |
Realizovat návrh / model resp. prototyp a prezentovat projekt. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Demonstrace |
Demonstrace |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Pluhař, J. a kol. Nauka o materiálech. Praha : SNTL, 1989.
-
Raab, Miroslav. Materiály a člověk : (netradiční úvod do současné materiálové vědy). 1. vyd. Praha : Encyklopedický dům, 1999. ISBN 8086044130.
-
Štěpek, J., Zelinger, J., Kuta, A. Technologie, zpracování a vlastnosti plastů. Praha 1989.
|