|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Náplní předmětu je seznámení se základy tvorby uživatelského rozhraní (GUI) a www stránek, pochopení principů práce s informacemi, osvojení si schopnosti analýzy a z ní vyplývající dobře navržené struktury, organizace obsahu sdělení, vizualizace informací z hlediska jejich hierarchie, agregace, funkce, dynamiky, distribuce apod. s ohledem na potřeby uživatele, prostředí a použitou technologii, tvarová a barevná symbolika, pohyb / animace jako další nositel sdělení. Cílů výuky je dosahováno kombinací reálných úkolů (kde je kladen důraz na realizovatelnost řešení), úkolů akademických (kde nemusí být realizovatelnost řešení zcela podmínkou) a experimentálních či vizionářských zadání (důraz je kladen na myšlenku a její prezentaci, ne realizovatelnost). Vyučující vede studenty k samostatnému, kritickému způsobu myšlení, upozorňuje na chyby a nabízí prinicipy vedoucí k možným řešením.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost. |
| Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu. |
| Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu. |
| zná základní principy vizuální komunikace |
| zná základní principy vizuální komunikace |
| informační architektura |
| informační architektura |
| rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému |
| rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému |
| wireframe / prototyp |
| wireframe / prototyp |
| ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní |
| vizuální styl / vizuální design |
| vizuální styl / vizuální design |
| ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní |
| zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu |
| zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu |
| responzivní design |
| responzivní design |
| ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu |
| ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu |
| design proces |
| design proces |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém |
| dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém |
| rešerše / výzkum dané problematiky |
| rešerše / výzkum dané problematiky |
| analýza problému |
| analýza problému |
| dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu |
| dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu |
| definice cíle projektu |
| definice cíle projektu |
| dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů |
| dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů |
| dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu |
| dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu |
| navrhování řešení |
| navrhování řešení |
| prezentace výsledného návrhu |
| prezentace výsledného návrhu |
| dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh |
| dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Praktické procvičování |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
BRAND, Willemien. Visual Thinking. ISBN 9063694539.
-
COATES, Kathryn a ELLISON, Andy. An Introduction to Information Design. ISBN 9781780673387.
-
FINKE, Tim. Informotion: Animated Infographics. ISBN 978389.
-
JAROŠ, Richard a PAUKNEROVÁ, Pavla. Nejen kruhy: vizuální přístupy v zobrazování dat a informací. ISBN 9788087989067.
-
Jenn Visocky O?Grady, Ken Visocky O?Grady. The Information Design Handbook. 2008. ISBN 978-2-940361-91-5.
-
Maeda, John. The Laws of Simplicity. Cambridge, Mass, 2006. ISBN 0-262-13472-1.
-
MEIRELLES, Isabel. Design for Information. ISBN 9781592538065.
-
PHILLIPS, Charles. Vizuální myšlení: 50 cvičení pro rozvoj vizuálního myšlení. ISBN 9788024745121.
-
RENDGEN, Sandra. Information graphics. ISBN 3836528797.
-
Tufte, E.R. Beautiful Evidence.
|