Předmět: Ateliér Digitální design 3

» Seznam fakult » FMK » KADD
Název předmětu Ateliér Digitální design 3
Kód předmětu KADD/MD3AT
Organizační forma výuky Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stránský Bohuslav, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní předmětu je seznámení se základy tvorby uživatelského rozhraní (GUI) a www stránek, pochopení principů práce s informacemi, osvojení si schopnosti analýzy a z ní vyplývající dobře navržené struktury, organizace obsahu sdělení, vizualizace informací z hlediska jejich hierarchie, agregace, funkce, dynamiky, distribuce apod. s ohledem na potřeby uživatele, prostředí a použitou technologii, tvarová a barevná symbolika, pohyb / animace jako další nositel sdělení. Cílů výuky je dosahováno kombinací reálných úkolů (kde je kladen důraz na realizovatelnost řešení), úkolů akademických (kde nemusí být realizovatelnost řešení zcela podmínkou) a experimentálních či vizionářských zadání (důraz je kladen na myšlenku a její prezentaci, ne realizovatelnost). Vyučující vede studenty k samostatnému, kritickému způsobu myšlení, upozorňuje na chyby a nabízí prinicipy vedoucí k možným řešením.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 450 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost.
Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost.
Výsledky učení
Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu.
Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu.
zná základní principy vizuální komunikace
zná základní principy vizuální komunikace
informační architektura
informační architektura
rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému
rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému
wireframe / prototyp
wireframe / prototyp
ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní
vizuální styl / vizuální design
vizuální styl / vizuální design
ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní
zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu
zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu
responzivní design
responzivní design
ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu
ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu
design proces
design proces
Odborné dovednosti
dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém
dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém
rešerše / výzkum dané problematiky
rešerše / výzkum dané problematiky
analýza problému
analýza problému
dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu
dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu
definice cíle projektu
definice cíle projektu
dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů
dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů
dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu
dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu
navrhování řešení
navrhování řešení
prezentace výsledného návrhu
prezentace výsledného návrhu
dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh
dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Pozorování
Pozorování
Praktické procvičování
Grafické a výtvarné činnosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Grafické a výtvarné činnosti
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BRAND, Willemien. Visual Thinking. ISBN 9063694539.
  • COATES, Kathryn a ELLISON, Andy. An Introduction to Information Design. ISBN 9781780673387.
  • FINKE, Tim. Informotion: Animated Infographics. ISBN 978389.
  • JAROŠ, Richard a PAUKNEROVÁ, Pavla. Nejen kruhy: vizuální přístupy v zobrazování dat a informací. ISBN 9788087989067.
  • Jenn Visocky O?Grady, Ken Visocky O?Grady. The Information Design Handbook. 2008. ISBN 978-2-940361-91-5.
  • Maeda, John. The Laws of Simplicity. Cambridge, Mass, 2006. ISBN 0-262-13472-1.
  • MEIRELLES, Isabel. Design for Information. ISBN 9781592538065.
  • PHILLIPS, Charles. Vizuální myšlení: 50 cvičení pro rozvoj vizuálního myšlení. ISBN 9788024745121.
  • RENDGEN, Sandra. Information graphics. ISBN 3836528797.
  • Tufte, E.R. Beautiful Evidence.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr