Vyučující
|
-
Stránský Bohuslav, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplní předmětu je seznámení se základy tvorby uživatelského rozhraní (GUI) a www stránek, pochopení principů práce s informacemi, osvojení si schopnosti analýzy a z ní vyplývající dobře navržené struktury, organizace obsahu sdělení, vizualizace informací z hlediska jejich hierarchie, agregace, funkce, dynamiky, distribuce apod. s ohledem na potřeby uživatele, prostředí a použitou technologii, tvarová a barevná symbolika, pohyb / animace jako další nositel sdělení. Cílů výuky je dosahováno kombinací reálných úkolů (kde je kladen důraz na realizovatelnost řešení), úkolů akademických (kde nemusí být realizovatelnost řešení zcela podmínkou) a experimentálních či vizionářských zadání (důraz je kladen na myšlenku a její prezentaci, ne realizovatelnost). Vyučující vede studenty k samostatnému, kritickému způsobu myšlení, upozorňuje na chyby a nabízí prinicipy vedoucí k možným řešením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 450 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost. |
Zvládnutí předchozí látky na požadované úrovni. Student ovládá základní výtvarné prostředky (kompozice, stylizace, práce s barvou, tvarem, písmem). Středně pokročilá úroveň práce s grafickými programy. Schopnost kritického myšlení, samostatnost. |
Výsledky učení |
---|
Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu. |
Student získá znalosti o problematice tvorby vizuálních systémů, pozná základy tvorby GUI a www stránek. Osvojí si proces tvorby autorského řešení počínaje analýzou problému a konče realizací vlastního návrhu v podobě prezentace, modelu nebo prototypu. |
zná základní principy vizuální komunikace |
zná základní principy vizuální komunikace |
informační architektura |
informační architektura |
rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému |
rozumí pravidlům tvorby layoutu / vizuálního systému |
wireframe / prototyp |
wireframe / prototyp |
ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní |
vizuální styl / vizuální design |
vizuální styl / vizuální design |
ví, co je komunikační design, infografika, uživatelské rozhraní |
zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu |
zná kvalitní příklady řešení v rámci digitálního a grafického designu |
responzivní design |
responzivní design |
ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu |
ví, jaké kroky jsou nutné k dosažení dobrého návrhu |
design proces |
design proces |
Odborné dovednosti |
---|
dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém |
dovede provést výzkum dané problematiky, analyzovat informace, identifikovat problém |
rešerše / výzkum dané problematiky |
rešerše / výzkum dané problematiky |
analýza problému |
analýza problému |
dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu |
dovede defininovat cíle projektu / designerskou výzvu |
definice cíle projektu |
definice cíle projektu |
dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů |
dovede najít a navrhnout odpovídající řešení s využitím kreativních SW nástrojů |
dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu |
dovede identifikovat negativa i pozitiva, poskytnout zpětnou vazbu |
navrhování řešení |
navrhování řešení |
prezentace výsledného návrhu |
prezentace výsledného návrhu |
dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh |
dovede přesvědčivě odprezentovat a obhájit výsledný návrh |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Pozorování |
Pozorování |
Praktické procvičování |
Grafické a výtvarné činnosti |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Grafické a výtvarné činnosti |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BRAND, Willemien. Visual Thinking. ISBN 9063694539.
-
COATES, Kathryn a ELLISON, Andy. An Introduction to Information Design. ISBN 9781780673387.
-
FINKE, Tim. Informotion: Animated Infographics. ISBN 978389.
-
JAROŠ, Richard a PAUKNEROVÁ, Pavla. Nejen kruhy: vizuální přístupy v zobrazování dat a informací. ISBN 9788087989067.
-
Jenn Visocky O?Grady, Ken Visocky O?Grady. The Information Design Handbook. 2008. ISBN 978-2-940361-91-5.
-
Maeda, John. The Laws of Simplicity. Cambridge, Mass, 2006. ISBN 0-262-13472-1.
-
MEIRELLES, Isabel. Design for Information. ISBN 9781592538065.
-
PHILLIPS, Charles. Vizuální myšlení: 50 cvičení pro rozvoj vizuálního myšlení. ISBN 9788024745121.
-
RENDGEN, Sandra. Information graphics. ISBN 3836528797.
-
Tufte, E.R. Beautiful Evidence.
|