Předmět: Teorie a technologie Režie a scenáristika 8

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Teorie a technologie Režie a scenáristika 8
Kód předmětu KAAV/AV8TR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gogola Jan, prof. doc. Mgr.MgA
Obsah předmětu
Úvod do nové filmové historie Thomas Elsaesser - "Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností?" Témata: Počátky filmu jako současnost. Multimediální Meliés. Nelineární příběh kinematografie. Michéle Lagny - "Staviště filmové historie: sociálně-kulturní praxe." Témata: historie kinematografie jako politika, sociologie, reprezentace, publikum, distribuce, herec, kritika a tisk. Společenské vědy a audiovize Kendall L. Walton: "Strach z fikce." Témata: fikce a realita. Herec i neherec. Zažít stav. Victor Turner: "Rámec, proudění a reflexe: Rituál a drama jako veřejná liminita." Rituály moderní společnosti. Sociální role. Podvracení. Roland Barthes: "Smrt autora." Témata: Autor jako přežitek. Autor jako kontext. Historické změny v postavení autora. Arthur Danto - "Umělecká díla a skutečné věci." Témata: Historie umění. Definice umění. Originál a kopie. Úvod do vnímání technologie jako spoluautora Marshall McLuhan: médium je aktér Bruno Latour a teorie sítí aktérů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech.
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech.
- film a mediální teorie
- film a mediální teorie
- film a sociologie
- film a sociologie
- film a filozofie
- film a filozofie
- film a poezie
- film a poezie
- film a technologie
- film a technologie
Odborné dovednosti
Teorie v praxi: - režie v kontextu mediální teorie
Teorie v praxi: - režie v kontextu mediální teorie
- režie jako sociologie
- režie jako sociologie
- režie jako filozofie
- režie jako filozofie
- režie jako poezie
- režie jako poezie
- režie v kontextu technologie
- režie v kontextu technologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Barthes, Roland. Říše znaků. Fra Praha, 2013. ISBN 9788087429259.
  • BENDOVÁ, Helena a Matěj STRNAD. Společenské vědy a audiovize. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
  • BRANDO, Marlon. Písně, které mě naučila matka.. Prostor. Praha, 1996.
  • BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 - 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
  • BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 ? 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8.
  • CIESLAR, Jiří. Filmové zápisky 90 - 93.. Karel Stibral ? GRYF. ISBN 80-85829-02-9.
  • CIESLAR, Jiří. Luis Buňuel. Československý filmový ústav. MK ČSR 59-119-86.
  • ČENĚK, David. Chris Marker. NAMU a JSAF. ISBN 978-80-7331-242-8.
  • ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie.. NAMU. ISBN 80-7331- 283-1.
  • Deleuze, Gilles. Film 1 Obraz - pohyb. Praha, NFA, 2000. ISBN 80-7004-098-X.
  • DELEUZE, Gilles. Film 2. Obraz - čas.. NFA. ISBN 80-7004-127-7.
  • GOGOLA, Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Od díla k dění! Ať žije film!. Diplomová práce.. FAMU. 2001.
  • Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
  • KRÁL, Petr. Groteska aneb Morálka šlehačkového dortu.. 1999. ISBN 80-7004-092-0.
  • LATOUR, Bruno. Stopovat a skládat svět s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998 - 2013. NAMU. ISBN 978-80-87259-37-5.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím . Praha, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Mišíková, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci : o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
  • RENOIR, Jean. Můj život a mé filmy.. Academia. ISBN 80-200-1228-1.
  • SLOVÁKOVÁ, Andrea. Co je nového ve filmové vědě.. Nová beseda. ISBN 978-80-906751-1-7.
  • SZCZEPANIK, Petr (editor). Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Herrmann a synové. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr