|
Vyučující
|
-
Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět probíhá formou individuálních i skupinových režijních a dramaturgických analýz a konzultací. Student využije znalosti psaní literárních a technických scénářů. Předmět se zaměřuje na AV žánry (akční sekvence, dokument, a vícekamerové snímání). Posluchači jsou seznámeni s charakteristikou filmových žánrů, námětovými, formálními či kompozičními prvky, které umožňují volit specifický úhel pohledu a způsob vyprávění s důrazem na situace, dialogy, zápletku, charaktery. V předmětu budeme prakticky procvičovat stavbu dramatického příběhu, budeme jej analyzovat z hlediska základů tvorby dějové osnovy, situace, konfliktu, vnější a vnitřní dramatičnosti, dialogu, motivace postav. Zejména se zaměříme na procvičení: - paralelní vyprávění - hotový scénář (1 - 3 verze) - zadávání podkladů pro bakalářský film, první náměty - scenáristické etudy (set-upy a rozpracované náměty televizních pořadů) Náplň předmětu tvoří rovněž praktické nácviky příprav přímých přenosů, příprava natáčení, spolupráce s hlavním kameramanem, specifika střihu a zvuku, rozdíly dle typu akce. Všechna dílčí cvičení a etudy slouží také k procvičení psaní doprovodných textů ke scénáři (synopse, anotace, treatment, explikace) a k procvičení vytváření technických scénářů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
| Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
| Student získává a prohlubuje znalosti o: - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) |
| Student získává a prohlubuje znalosti o: - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) |
| - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) |
| - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) |
| - makrostruktuře, mezzostrukuře i mikrostruktuře scénářů (L. Aronson) |
| - makrostruktuře, mezzostrukuře i mikrostruktuře scénářů (L. Aronson) |
| - student umí vyjmenovat šest modů dokumentární reprezentace světa podle Billa Nicholse |
| - student umí vyjmenovat šest modů dokumentární reprezentace světa podle Billa Nicholse |
| - dramaturgických strategiích a způsobech přistupování k dramatické tvorbě pro film |
| - dramaturgických strategiích a způsobech přistupování k dramatické tvorbě pro film |
| - rozumí rozdílům mezi texty anotace, synopse, explikace, treatmentu atd. |
| - rozumí rozdílům mezi texty anotace, synopse, explikace, treatmentu atd. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student po absolvování předmětu dovede: - vytvořit plastické dramatické postavy |
| Student po absolvování předmětu dovede: - vytvořit plastické dramatické postavy |
| - analyzovat slabá místa ve vyprávěcí struktuře scénáře a navrhnout řešení |
| - analyzovat slabá místa ve vyprávěcí struktuře scénáře a navrhnout řešení |
| - realizovat záměry ze scénáře - vést herce a natočit scénář |
| - realizovat záměry ze scénáře - vést herce a natočit scénář |
| - dramaturgicky posoudit díla kolegů |
| - dramaturgicky posoudit díla kolegů |
| - napsat doprovodné texty k žádostem o granty (na pitchingy) |
| - napsat doprovodné texty k žádostem o granty (na pitchingy) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozhovor |
| Analýza textu |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozhovor |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
Aronsonová, Linda. Scénář pro 21. století. Praha, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
EGRI Lajos. Umění dramatického psan. Quadrom z.s., M. Koláček, 2013. ISBN 978-80-7589-494-6.
-
Jirák, Jan. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786977.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
SEGER Linda. Advanced Screenwriting. Silman-James Press.. Beverly Hills, 2003. ISBN 1-879505-73-8.
|