|
Vyučující
|
-
Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka bude zaměřena na komunikaci a prezentování AV díla. Student využije znalosti psaní literárních a technických scénářů, sestavení filmového štábu, práce s herci, zrežírování zadaných cvičení, asistence. Cílem předmětu je seznámit posluchače s dramatickou stavbou Aristotela a americkou trojaktovou stavbou, jako i s ostatními běžnými teorii vedení filmového vyprávění (Frank Daniel, Dick Ross, Blake Snyder aj.). Dramatický příběh budeme analyzovat z hlediska základů tvorby dějové osnovy, situace, konfliktu, vnější a vnitřní dramatičnosti, dialogu, motivace a náhody. V předmětu se zaměřujeme na praktické procvičování jednotlivých zadání, aby dovednosti byly zažity a prohloubeny. Zejména se věnujeme: - hledání paradoxů, vytváření a budování konfliktu, jejich gradaci, na práci s časem, tvorbu dialogů - praktikujeme psaní doprovodných textů: synopse, explikace, treatment, anotace V části předmětu, zaměřené na režijní práci, praktikujeme procvičování práce s hercem, vytváření technických scénářů, tvorbu moodboardů, storyboardů, případně animatiků. Na praktických etudách a cvičeních si ozřejmujeme hranici hraných a dokumentárních vyprávěcích postupů. Praktická cvičení jsou zaměřena na temporytmiku filmového vyjádření.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
| Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
| Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém |
| Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém |
| - vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem, |
| - vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem, |
| - charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
| - charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
| - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
| - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
| - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
| - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
| - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
| - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
| - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
| - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
| V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
| V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
| - najde přístup ke scénáři, |
| - najde přístup ke scénáři, |
| - vysvětlí pravidla dramaturgie, |
| - vysvětlí pravidla dramaturgie, |
| - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, |
| - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, |
| - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, |
| - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, |
| - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
| - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
| V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
| - umí napsat soudržný námět |
| - umí napsat soudržný námět |
| - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
| - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
| - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
| - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
| - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
| - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
| V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
| V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
| - zvolí si správný přístup ke scénáři, |
| - zvolí si správný přístup ke scénáři, |
| - identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
| - identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
| - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
| - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
| - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
| - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozhovor |
| Systematické pozorování studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozhovor |
| Systematické pozorování studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Rybka publishers, Praha, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Handler Miller, Carolyn. Digital Storytelling,. ISBN 978-0-415-83694-4.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Ragberg, Michael. Directing: Film Techniques and Aesthetics,. ISBN 978-0240818450.
|