Vyučující
|
-
Kocí Irena, MgA. Ph.D.
-
Velič Martin, MgA.
-
Kubeček Tomáš, MgA.
|
Obsah předmětu
|
Ve scenáristice se studenti seznámí s dalšími základy filmové scenáristiky, jejími praktickými postupy i teoretickými východisky. V režii rozvíjí poznatky scenáristické a aplikují je do praktických cvičení, seznamují se s výrobním workflow, postupy při preprodukci, realizaci a postprodukci. - Treatment, synopse. - Základní konflikt, těžiště filmového příběhu, lineární vyprávění, pocit, pointa, premisa. - Protagonista x antagonista. - Budování zápletky - dějové úseky. - Základy práce s dialogem. - Paralelní narace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Tvůrčí práce s textem. |
Tvůrčí práce s textem. |
Výsledky učení |
---|
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. Znalosti: |
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. Znalosti: |
- zná tvorbu treatmentu, synopse, - definuje základní konflikt, těžiště filmového příběhu, - vysvětlí, kdo je protagonista a antagonista, jejich pozice v příběhu, - umí vybudovat zápletku a definovat dějové úseky, - vysvětlí základy práce s dialogem, - definuje principy paralelní narace. |
- zná tvorbu treatmentu, synopse, - definuje základní konflikt, těžiště filmového příběhu, - vysvětlí, kdo je protagonista a antagonista, jejich pozice v příběhu, - umí vybudovat zápletku a definovat dějové úseky, - vysvětlí základy práce s dialogem, - definuje principy paralelní narace. |
- knows the creation of treatment, synopsis, - defines the basic conflict, the centre of gravity of a film story, - explains who the protagonist and antagonist are, their position in the story, - knows how to construct a plot and define plot segments, - explain the basics of working with dialogue, - define the principles of parallel narrative. |
- knows the creation of treatment, synopsis, - defines the basic conflict, the centre of gravity of a film story, - explains who the protagonist and antagonist are, their position in the story, - knows how to construct a plot and define plot segments, - explain the basics of working with dialogue, - define the principles of parallel narrative. |
Odborné dovednosti |
---|
- využívá principy stavby dramatického lineárního příběhu, - využívá základní pojmy při tvorbě konfliktu, stanoví těžiště příběhu, - zvolí vhodný dialog pro danou scénu, - vystaví příběh s paralelní narací, - aplikuje své dovednosti při režijní realizaci scénáře. |
- využívá principy stavby dramatického lineárního příběhu, - využívá základní pojmy při tvorbě konfliktu, stanoví těžiště příběhu, - zvolí vhodný dialog pro danou scénu, - vystaví příběh s paralelní narací, - aplikuje své dovednosti při režijní realizaci scénáře. |
- uses the principles of dramatic linear story construction, - uses basic concepts in creating conflict, establishes the focus of the story, - chooses appropriate dialogue for a given scene, - constructs a story with parallel narrative, - applies his/her skills in directing a script. |
- uses the principles of dramatic linear story construction, - uses basic concepts in creating conflict, establishes the focus of the story, - chooses appropriate dialogue for a given scene, - constructs a story with parallel narrative, - applies his/her skills in directing a script. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza textu |
Systematické pozorování studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza textu |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze : Rybka, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
-
Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
|