Vyučující
|
-
Kubeček Tomáš, MgA.
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
Obsah předmětu
|
Scenáristický seminář vede studenty k výsledné samostatné tvůrčí práci na scénáři a postupně je seznamuje s: - Základy psaní scénáře, nápad, téma, obecně vyjádřená představa, hlavní myšlenka, nosný problém. - Postup práce v rámci literární přípravy AV díla: jak přistupovat ke scénáři: nápad, námět. - Scéna, sekvence, sdělení a styl - Konvenční narativní struktura. Stavba příběhu. - Linie událostí, linie vztahů. - Postava a její vývoj. - Dramaturgie audiovizuálního. V oblasti režie se výuka zaměřuje na zvládnutí základních principů režie: - Sestavení filmového štábu. - Přístup ke scénáři, dramaturgie. - Vytvoření technického scénáře. - Napsání synopse. - Práce s hercem. Student si znalosti procvičí při naplňování dílčích úkolů zaměřených na jednotlivá témata a při napsání a realizaci scénáře klauzurního cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 72 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Tvůrčí práce s textem. |
Tvůrčí práce s textem. |
Výsledky učení |
---|
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor. |
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor. |
Odborné dovednosti |
---|
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast. |
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza textu |
Systematické pozorování studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza textu |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
-
Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
|