Předmět: Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 1

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 1
Kód předmětu KAAV/AV1RS
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubeček Tomáš, MgA.
  • Velič Martin, MgA. ArtD.
Obsah předmětu
Scenáristický seminář vede studenty k výsledné samostatné tvůrčí práci na scénáři a postupně je seznamuje s: - Základy psaní scénáře, nápad, téma, obecně vyjádřená představa, hlavní myšlenka, nosný problém. - Postup práce v rámci literární přípravy AV díla: jak přistupovat ke scénáři: nápad, námět. - Scéna, sekvence, sdělení a styl - Konvenční narativní struktura. Stavba příběhu. - Linie událostí, linie vztahů. - Postava a její vývoj. - Dramaturgie audiovizuálního. V oblasti režie se výuka zaměřuje na zvládnutí základních principů režie: - Sestavení filmového štábu. - Přístup ke scénáři, dramaturgie. - Vytvoření technického scénáře. - Napsání synopse. - Práce s hercem. Student si znalosti procvičí při naplňování dílčích úkolů zaměřených na jednotlivá témata a při napsání a realizaci scénáře klauzurního cvičení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 72 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Tvůrčí práce s textem.
Tvůrčí práce s textem.
Výsledky učení
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem.
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem.
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor.
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor.
Odborné dovednosti
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení.
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení.
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast.
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza uměleckého díla
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Analýza textu
Systematické pozorování studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza výkonů studenta
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
  • Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
  • Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
  • Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
  • Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr