|
Vyučující
|
-
Kubeček Tomáš, MgA.
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
Scenáristický seminář vede studenty k výsledné samostatné tvůrčí práci na scénáři a postupně je seznamuje s: - Základy psaní scénáře, nápad, téma, obecně vyjádřená představa, hlavní myšlenka, nosný problém. - Postup práce v rámci literární přípravy AV díla: jak přistupovat ke scénáři: nápad, námět. - Scéna, sekvence, sdělení a styl - Konvenční narativní struktura. Stavba příběhu. - Linie událostí, linie vztahů. - Postava a její vývoj. - Dramaturgie audiovizuálního. V oblasti režie se výuka zaměřuje na zvládnutí základních principů režie: - Sestavení filmového štábu. - Přístup ke scénáři, dramaturgie. - Vytvoření technického scénáře. - Napsání synopse. - Práce s hercem. Student si znalosti procvičí při naplňování dílčích úkolů zaměřených na jednotlivá témata a při napsání a realizaci scénáře klauzurního cvičení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 78 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| V oblasti scenáristiky: |
| V oblasti scenáristiky: |
| - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém |
| - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém |
| - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem |
| - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem |
| - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře |
| - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře |
| - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu |
| - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu |
| - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu |
| - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu |
| - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje |
| - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje |
| - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla |
| - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla |
| V oblasti režie: |
| V oblasti režie: |
| - definuje role složek filmového štábu |
| - definuje role složek filmového štábu |
| - najde přístup ke scénáři |
| - najde přístup ke scénáři |
| - vysvětlí pravidla dramaturgie |
| - vysvětlí pravidla dramaturgie |
| - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře |
| - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře |
| - definuje pravidla tvorby k napsání synopse |
| - definuje pravidla tvorby k napsání synopse |
| - vysvětlí způsoby práce s hercem |
| - vysvětlí způsoby práce s hercem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| V oblasti scenáristiky: |
| V oblasti scenáristiky: |
| - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu |
| - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu |
| - umí napsat soudržný námět |
| - umí napsat soudržný námět |
| - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat |
| - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat |
| - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu |
| - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu |
| - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře |
| - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře |
| V oblasti režie: |
| V oblasti režie: |
| - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami |
| - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami |
| - zvolí si správný přístup ke scénáři |
| - zvolí si správný přístup ke scénáři |
| - identifikuje strukturu látky, její gradaci |
| - identifikuje strukturu látky, její gradaci |
| - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři |
| - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři |
| - zvolí si vhodné herecké obsazení |
| - zvolí si vhodné herecké obsazení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Hodnotící metody |
|---|
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozhovor |
| Systematické pozorování studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozhovor |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
-
Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
|